PKN Orlen zamierza sprzedać Trans Polonia 100 proc. akcji spółki Orlen Transport, największego w kraju podmiotu specjalizującego się w przewozie paliw. Finalizacja transakcji o wartości ok. 85 mln zł wymaga uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
PKN Orlen, informując w poniedziałek o porozumieniu z Trans Polonia zaznaczył, że sprzedaż aktywów transportu samochodowego jest zgodna ze strategią płockiego koncernu, której priorytetami jest rozwój segmentu downstream - rafinerii, petrochemii i energetyki oraz segmentu upstream, w tym poszukiwań i wydobycia ropy naftowej.
Transport w Europie
Według PKN Orlen po finalizacji transakcji spółka Orlen Transport znajdzie się w grupie kapitałowej Trans Polonia, „która świadczy specjalistyczne usługi w zakresie transportu i logistyki na terenie całej Europy”.
„Transport samochodowy jest usługą jaką można dzisiaj kupić na rynku po konkurencyjnych cenach od wielu dostawców i dlatego z perspektywy producenta paliw i chemikaliów nie stanowi ona strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości ani nie daje unikalnych przewag konkurencyjnych” – oświadczył cytowany w komunikacie PKN Orlen członek zarządu tej spółki ds. sprzedaży Marek Podstawa.
Jak podkreślił, sprzedaż Orlen Transport i przejęcie obsługi transportowej produktów PKN Orlen przez wyspecjalizowany podmiot logistyczny zapewni tam „wysoką jakość obsługi” bez konieczności angażowania menadżerów płockiego koncernu w jej bezpośredni nadzór.
Strategia grupy
Prezes Trans Polonia Dariusz Cegielski ocenił, że nabycie Orlen Transport umożliwi grupie kapitałowej tej spółki „rozszerzenie swojej podstawowej działalności związanej z transportem płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych o transport paliw”. - Zakup Orlen Transport doskonale odpowiada strategii rozwoju grupy kapitałowej Trans Polonia w sektorze dystrybucji płynnych ładunków w cysternach – zaznaczył.
Cegielski zwrócił przy tym uwagę, że „znacząca część biznesu” Orlen Transport „bazuje na długoterminowych umowach z grupą Orlen, co gwarantuje stabilność przychodów i marż”. - Ponadto akwizycja otwiera nam możliwość świadczenia usług dla innych podmiotów na rynku paliwowym oraz stwarza unikalne efekty synergii po stronie sprzedaży związane z obsługą nowych obszarów w zakresie logistyki chemii i paliw – podsumował.
Zgoda regulatora
PKN Orlen zaznaczył, że planowana transakcja sprzedaży Orlen Transport na rzecz Trans Polonia jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według płockiego koncernu oprócz samej transakcji i dalszej współpracy, strony porozumiały się także w kwestii gwarancji pracowniczych, które mogą zapewnić warunki kontynuacji zatrudnienia.
Orlen Transport to spółka działająca od 2008 r., specjalizująca się w transporcie drogowym benzyny, oleju napędowego, paliwa lotniczego JET oraz LPG. Spółka zatrudniająca 582 osoby, w tym 485 kierowców, posiada flotę 223 zestawów autocystern przystosowanych do przewozu towarów niebezpiecznych.
W 2014 r. przy przychodach Orlen Transport na poziomie 125,4 mln zł, zysk netto spółki wyniósł 13,6 mln zł.
Trans Polonia od 2008 r. notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Zajmuje się spedycją płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych przy wykorzystaniu transportu drogowego, kolejowego i morskiego, a także intermodalnego. Flota Trans Polonii składa się z 200 pojazdów specjalistycznych, przystosowanych do transportu różnych grup płynnych chemikaliów. Posiada przedstawicielstwa w Holandii, Francji i Hiszpanii, uzyskując ok. 50 proc. przychodów z eksportu usług.
W 2014 r. przy przychodach w wysokości 65,3 mln zł zysk netto grupy Trans Polonia wyniósł 2,6 mln zł.
Autor: gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TransPolonia S.A