Cyber poniedziałek to po czarnym piątku kolejny dzień wielkich zakupów w promocyjnych cenach. Tym razem jednak chodzi o zakupy w sieci. Pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia to dzień słynący z wielu wyprzedaży i promocji nie w galeriach handlowych, a w sklepach internetowych. A to nie jedyna tradycja zakupowa, którą przenieśliśmy na polski grunt - jutro przyjdzie czas na Dzień Darmowej Dostawy.
Podczas tzw. cyber poniedziałku swoje oferty zgłaszają mniejsze sieci handlowe, którym trudno konkurować z wielkimi sieciami handlowymi, które z kolei były oblegane podczas czarnego piątku (Black Friday).
Amerykanie przerzucają się do sieci
Zarówno pierwsza, jak i druga tradycja handlowa wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Z danych wynika jednak, że coraz więcej Amerykanów rezygnuje z piątkowego stania w kolejkach w galeriach handlowych, odkładając zakupy na poniedziałek i przenosząc go do sieci. Eksperci podkreślają jednak, że moc cyber poniedziałku nieco słabnie, ponieważ era globalnego, wirtualnego internetu umożliwia korzystanie z wielu ofert w sieci przez cały rok. Przez długi czas, najbardziej popularnymi produktami kupowanymi w sieci tego dnia była odzież i obuwie. Tymczasem teraz obserwujemy odwrócenie trendu i przeniesienie zainteresowania na elektronikę - komputery, telewizory, aparaty fotograficzne.
Wpływ na amerykańską gospodarkę
W tym roku 121 mln Amerykanów deklaruje, że weźmie dzisiaj udział w sprzedaży internetowej. W ubiegłym roku tylko podczas cyber poniedziałku Amerykanie wydali 2,7 mld dol. Okazuje się, że te liczby mogą mieć duże znaczenie dla amerykańskiej gospodarki. Jeśli ten wynik zostanie pobity, to już na grudniowym posiedzeniu Amerykański Bank Centralny może uznać, że konsumenci kupują i spożywają coraz więcej, a gospodarka kręci się już na tyle dobrze, że czas podnieść stopy procentowe. Ekonomiści spodziewają się, że może to być przełom.
A na polskim podwórku...
Pojawia się także polska odpowiedź na amerykańskie święto. W ramach cyber poniedziałku specjalne oferty są przygotowywane przez sklepy internetowe w całym kraju. Polscy sprzedawcy zdecydowali się na zaadaptowanie innej amerykańskiej kalki zakupowego święta. Od 2009 roku, na początku grudnia organizowany jest tzw. Dzień Darmowej Dostawy inspirowany amerykańskim Free Shipping Day. Celem akcji jest zachęta do robienia zakupów w sieci konsumentów, zwłaszcza tych, którzy do tej pory nie korzystali z sieci w tych celach.
Darmowe dostawy rekordowe
Tegoroczny Dzień Darmowej Dostawy przypada na 1. grudnia, a jej organizatorem jest eKomercyjnie.pl, serwis internetowy dla osób z branży e-commerce. W akcji biorą udział nie tylko sklepy, lecz także firmy usługowe e-commerce.
W 2014 roku udział w akcji wzięła rekordowa liczba sklepów - 2550. Większość z nich zanotowała dużo większy ruch użytkowników oraz znaczny wzrost zamówień. Jak wynika ze statystyk prowadzonych przez organizatora akcji, 41 proc. wszystkich sprzedawców wykalkulowało, że średnia wartość zamówienia złożonego podczas tego dnia była mniej więcej na tym samym poziomie, jak podczas normalnej, regularnej sprzedaży.
Black Friday oraz Cyber Monday, to zakupowe tradycje, które odbywają się od lat:
Autor: ag / Źródło: TVN24 Biznes i Świat, Mirror, USA Today
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock