Sezon wakacyjnych wyjazdów coraz bliżej. Warto już teraz zadbać o to, aby urlop był udany i bezpieczny. Szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Co zrobić, gdy na wakacjach zgubimy kartę płatniczą? O tym w programie "Biznes dla ludzi" mówił Paweł Blajer.
Gdy zgubimy kartę na wakacjach, musimy ją jak najszybciej zastrzec. - W wielu przypadkach odpowiedzialność przyjmuje na siebie bank. Ale przed wyjazdem powinniśmy sprawdzić, jak działa nasza karta. Mamy bowiem pewne zasady, które wynikają z przepisów prawa. Często jest też tak, że mamy np. dodatkowe ubezpieczenia albo bank bierze na siebie odpowiedzialność w szerszym zakresie - podkreślił Paweł Majtkowski, analityk z centrum finansów Aviva.
Bank kwestionuje
Ważne: od chwili poinformowania banku o kradzieży karty klient nie ponosi odpowiedzialności za przeprowadzone przy jej użyciu transakcje. Bank może jednak kwestionować operacja, do których użyto PIN-u.
- Podstawowa odpowiedzialność wynikająca z przepisów prawa jest taka, że od momentu, kiedy informujemy bank nie odpowiadamy w ogóle za te transakcje. Z kolei do chwili poinformowania banku odpowiadamy do równowartości kwoty 150 euro. W przypadku transakcji zbliżeniowych odpowiedzialność ta to 50 euro. Tyle maksymalnie możemy stracić, gdyby przestępcy wykorzystali naszą kartę - ocenił ekspert.
Podkreślił jednak, że to "naszą rolą jest to, żeby wykazać, iż prawidłowo chroniliśmy kartę".
"Biznes dla ludzi" w TVN24 Biznes i Świat od poniedziałku do piątku o 18.15.
Autor: red. / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu