Sukces kampanii profrekwencyjnych. "Pojawiła się nowa, bardzo zauważalna norma społeczna"

wybory
Kosiniak-Kamysz: żadne oferty, nawet najwyższego stopnia, nie są w stanie zmienić decyzji wyborców
Źródło: TVN24
Polska Rada Biznesu wsparła osiem kampanii profrekwencyjnych kwotą 6 milionów 300 tysięcy złotych - podała organizacja w komunikacie. Jak podkreślono, "to największa historycznie mobilizacja członków PRB i pierwsza tak szeroka współpraca polskich środowisk biznesowych z trzecim sektorem". Łączny zasięg kampanii profrekwencyjnych był bliski 350 milionom wyświetleń.

Jak podaje PRB przeważały działania online, ale kampanie obecne też były w telewizji, kinach, radiu i w przestrzeni publicznej. W większości skierowane były do kobiet i osób młodych.

Kluczowe znaczenie kampanii

"Badania pokazały jasno, że fakt styczności z reklamami i działaniami profrekwencyjnymi skorelowany był z udziałem w wyborach. Wśród osób, które widziały kampanie profrekwencyjne, aż 78 proc. respondentów z ogólnopolskiej próby CATI i 74 proc. z ogólnopolskiej próby internautów CAWI uważa, że zachęciły one Polki i Polaków do oddania swoich głosów" - czytamy.

"Wśród respondentów z próby ogólnopolskiej CATI, którzy deklarują, że poszli na wybory, 42 proc. twierdzi, że widziało niepartyjne reklamy i inne działania profrekwencyjne, podczas gdy w grupie osób, które na wybory nie poszły, znajomość tych działań zadeklarowało jedynie 26 proc." - wynika z badania.

"Głównym czynnikiem, który popchnął wyborców partii opozycji demokratycznej do głosowania, były silne emocje, wywołane negatywną opinią o działaniach władzy. Jako najważniejszy powód udziału w wyborach wskazywano 'miałem/am ogólnie dość partii rządzącej, chciałem/am zmiany władzy'. Znamienne jednak, że tuż obok znalazł się 'obywatelski obowiązek chodzenia na wybory'" - zwrócono uwagę.

- Pojawiła się nowa, bardzo zauważalna norma społeczna: "trzeba iść, oddać swój głos". Hasła kampanii nie namawiały do głosowania na konkretne ugrupowania, ale widać, że zmieniły myślenie o udziale w wyborach. Że to nie tylko przywilej czy obowiązek, ale przede wszystkim odpowiedzialność i poczucie sprawczości. Sprawdziło się nasze oddolne wspólne działanie z organizacjami pozarządowymi. Jako Polska Rada Biznesu na pewno będziemy chcieli je kontynuować w nadchodzących latach i angażować się jeszcze mocniej w działania umacniające społeczeństwo obywatelskie - powiedziała dr Małgorzata Durska, prezeska Fundacji PRB.

Osiem kampanii

Fundacja Polskiej Rady Biznesu wsparła sumą 6 mln 300 tys. złotych 8 kampanii:

- To Twój wybór z Inicjatywą Głos Kobiet i Fundacją Batorego

- Kampania referendalna z Fundacją Wolności Gospodarczej

- Atlas Plemion z Fundacją Liberte!

- Wspieram Sukces Kobiet z Fundacją Sukces Pisany Szminką

- Polska Głosuje Bardziej z Fundacją Twój głos jest ważny

- Orientuj.sie ze Stowarzyszeniem 61

- Budzę się do życia z Fundacją Batorego i Radiem RMF

- Przebudzenie’23 z Fundacją Alter Art.

"Fraza hasła 'Idź na wybory' uzyskała prawie 4 miliardy wyświetleń" - podano.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: