Kraje członkowskie UE zatwierdziły listę projektów infrastruktury transportowej, wśród nich jest 17 projektów z Polski. Lwią część funduszy weźmie kolej na trasy m.in. do Białegostoku, Krakowa, Katowic czy Łodzi.
Siedemnaście polskich projektów transportowych otrzyma dofinansowanie na łączną kwotę 1,9 mld euro. Polskie projekty dotyczą głównie modernizacji infrastruktury kolejowej, a także portów. UE wesprze też budowę systemu zarządzania ruchem drogowym na sieci TEN-T.
Ponad 410 mln euro trafi na prace związane z modernizacją linii kolejowej E30, łączącej Zabrze, Katowice i Kraków, zaś 320 mln euro - na prace na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice.
Ponad 302 mln euro przeznaczone zostaną na modernizację linii kolejowej E75 łączącej Czyżew i Białystok.
Zyskają mniejsze miasta
UE dofinansuje też m.in. prace modernizacyjne na odcinkach linii kolejowych między Łodzią Kaliską a Zduńska Wolą (73 mln euro), Siedlcami a Terespolem (109,5 mln euro) oraz elektryfikację linii Zgorzelec-Węgliniec (19 mln euro). Fundusze z programu "Łącząc Europę" przeznaczone zostaną również na poprawę dostępu kolejowego do portów w Gdyni (ponad 162 mln euro), Gdańsku (115,6 mln euro) oraz w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro). 93,7 mln euro trafić ma na modernizację toru wodnego, rozbudowę nabrzeży oraz poprawę warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostanie natomiast ponad 123 mln euro na pierwszy etap budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T. Program ten ma objąć sieć dróg o łącznej długości 1100 km i umożliwić wdrożenie usług inteligentnych systemów. Pozwoli on dostarczać użytkownikom dróg pełne, bieżące informacje o warunkach podróży.
Szybciej koleją
Resort Rozwoju w komunikacie poinformował ponadto, ma zgodę na dofinansowanie 8 projektów kolejowych o łącznej wartości ponad 3,5 mld zł. Siedem realizowanych jest przez PKP PLK, a jeden przez Pomorską Kolej Metropolitalną.
Jeszcze w tym roku zostaną zmodernizowane linie Warszawa – Gdynia i Wrocław - Poznań, przebudowane zostanie 32 km linii kolejowej, powstanie 7 przejść dla zwierząt. Do 2020 r. zrealizowana ma być modernizacja linii Warszawa Okęcie - Radom, prace obejmą m.in. modernizacje stacji i przystanków kolejowych. Zmodernizowana zostanie też linia Rail Baltica: Warszawa - Białystok - granica z Litwą, na odcinku Warszawa - Łochów. Następne projekty to modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, Warszawa Zachodnia – Skierniewice. Oba projekty mają zakończyć się w 2017 r.
Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk obejmuje zabudowę czterech mostów kolejowych, jednego wiaduktu, budowę nowego wiaduktu kolejowego, modernizację układu torowego i sieci trakcyjnej.
Ostatni projekt, realizowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną, obejmuje budowę dwóch przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, wraz z niezbędną przebudową istniejącej infrastruktury kolejowej. Inwestycja powinna zakończyć się w 2017 r. Wkład finansowy Unii ma formę dotacji, a stopa dofinansowania wynosi od 20 do 50 proc. kosztów danego projektu, w zależności od jego typu. W przypadku wniosków o dofinansowanie projektów z Funduszu Spójności maksymalna stopa dofinansowania może wynieść 85 proc. kosztów.
Uratowali 80-letni wagon kolejowy. Chcą mu przywrócić dawny blask:
Autor: PMB//ms / Źródło: PAP