Grzegorz Muszyński został odwołany z funkcji dyrektora ds. realizacji i inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe - dowiedział się Robert Zieliński, dziennikarz tvn24.pl. Informację potwierdza Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, spółka natomiast nie chciała komentować sprawy.
Informację w korespondencji z tvn24bis.pl potwierdził resort infrastruktury i budownictwa.
"Zwyczajne Walne Zgromadzenia PKP PLK SA, które odbyło się 6 lipca 2016 r., podjęło uchwałę o odwołaniu Członka Zarządu PKP PLK SA Grzegorza Muszyńskiego. MIB dokłada wszelkich starań, by proces inwestycyjny związany z realizacją projektów kolejowych przebiegał bez zakłóceń" - przekazał zespół prasowy MIB.
Rzeczniczka grupy PKP S.A. Paulina Jankowska nie chciała komentować informacji o odwołaniu Muszyńskiego, zaznaczając, że za wszelkie zmiany personalne w zarządach spółek odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Z sejmiku do PKP PLK
Radny sejmiku województwa lubelskiego z ramienia Prawa i Sprawiedliwości został mianowany na menadżerskie stanowisko w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe w styczniu 2016 roku. Objął wówczas posadę pełnomocnika zarządu ds. inwestycji i pełnił ją przez trzy miesiące. Następnie, 14 kwietnia br. rada nadzorcza PKP PLK SA powołała go na członka zarządu - dyrektora ds. realizacji inwestycji.
Miliardy do wydania
Grzegorz Muszyński zaraz po objęciu stanowiska w PKP PLK deklarował, że spółka będzie znacznie bardziej zaangażowana w projekty unijne. Budżet z planowanych 4,6 mld zł miał wzrosnąć do 6,4 mld zł. Taki plan jednak okazał się niemożliwy do realizacji.
Jak w lutym br. podał "Rynek Kolejowy", minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, PKP PLK na inwestycje przeznaczy tylko 4,3 mld złotych. W jego opinii, jest to efekt nieodpowiednich przygotowań poprzedniego zarządu spółki oraz władz resortu. W styczniu doszło do spotkania przedstawicieli nowego składu resortu oraz zarządu grupy PKP z branżą kolejową. Potwierdzono wtedy, że ten rok przyniesie lukę w inwestycjach PKP PLK. Oznajmiono, że zamiast 7 mld złotych, PLK wyda w tym roku zaledwie 4,5-5,6 mld zł. Miesiąc później okazało się jednak, że nawet i ta kwota jest nierealna. Jak wyjaśniał minister Adamczyk, jego resort został wprowadzony w błąd, a najbardziej prawdopodobna kwota to 4,3 mld zł, a zatem o 200-300 mln zł mniej niż zapowiadano w styczniu. – Stoimy przed wielkim problemem przygotowania inwestycji, ponieważ będą się one piętrzyły w kolejnych latach – mówił Adamczyk.
PKP PLK jest jedną z najważniejszych firm w całej Grupie PKP, która zarządza infrastrukturą kolejową. Spółka ma do wydania ponad 60 mld zł na modernizację linii kolejowych w unijnej perspektywie finansowej na lata 2015-22.
Kim jest Muszyński?
Grzegorz Muszyński pochodzi ze Świdnika w pobliżu Lublina, gdzie pełnił funkcję radnego sejmiku województwa z ramienia PiS. W 2014 roku kandydował bez sukcesu na prezydenta Miasta przy poparciu Jarosława Kaczyńskiego. Przegrał jednak wybory z Krzysztofem Żukiem w pierwszej turze. Starał się także o mandat poselski z list PiS. W swojej kampanii obiecywał, że dopilnuje modernizacji linii kolejowej na trasie Warszawa-Lublin i skróci przejazd pociągu do 100 minut. Muszyński jest także pierwszym prezesem Portu Lotniczego Lublin. Jak podają media regionalne, dzięki niemu wybudowano także - bez opóźnień - lotnisko w Świdniku.
Fala zmian w PKP
To nie jedyna zmiana kadrowa w zarządzie PKP. W marcu powołano nowy zarząd spółki, z Ireneuszem Merchelem na stanowisku prezesa. Zastąpił on wówczas Antoniego Jasińskiego, którego kadencja wygasła. W kwietniu natomiast nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora Biura Strategii PKP PLK. Ryszard Leszek Bernaś zastąpił na tym stanowisku Edytę Jaszczuk-Jezierską. – Zmiany kadrowe w tak dużych organizacjach jak PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są zjawiskiem normalnym i związanym z bieżącymi potrzebami i zadaniami spółki. W takim zakresie nastąpiły i obecne zmiany na stanowisku dyrektora Biura Strategii – tak tę zmianę komentował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Z końcem czerwca z PKP PLK odszedł Piotr Malepszak, który jeszcze do końca maja sprawował funkcję dyrektora Biura Dróg Kolejowych. Oprócz Malepszaka, ze swoimi stanowiskami pożegnał się także m.in. Adam Szymankiewicz, odpowiedzialny za ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) i GSM-R (GSM for Railways, Kolejowa Sieć GSM).
Zobacz: NIK ostro o wydatkach PKP. Płacono za ekspertyzy, z których nikt nie korzystał
Autor: Robert Zieliński, ag//km / Źródło: tvn24bis.pl, tvn24.pl, Rynek Kolejowy
Źródło zdjęcia głównego: tvn24