Tyska fabryka Fiata wyprodukowała w 2014 roku blisko 314 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat - wynika z informacji firmy.
- Wyniki te stawiają Fiat Auto Poland zdecydowanie na pierwszym miejscu wśród producentów samochodów w Polsce i w europejskiej części koncernu Fiat Chrysler Automobiles - skomentował w poniedziałek rzecznik Fiat Auto Poland (FAP) Bogusław Cieślar. Dodał, że spółka spodziewa się pozytywnego wyniku finansowego za 2014 r.
Jak w 2015?
Na rok 2015 FAP prognozuje wielkość produkcji podobną do ubiegłorocznej. Przedstawiciele fabryki tłumaczą dobry wynik utrzymującym się popytem na wytwarzane w Tychach auta, głównie Fiata 500, który dominuje w produkcji tyskiego zakładu. - Na szczególną uwagę zasługuje liczba wyprodukowanych przez pracowników tyskiej fabryki Fiatów 500 – 189 tys. 264 sztuki; to drugi wynik w historii produkcji tego modelu, który zakończył ubiegły rok na pozycji lidera tego segmentu w Europie - wskazał rzecznik. Auto dobrze sprzedaje się na rynkach zagranicznych.
Jest wzrost
Produkcja tyskiej fabryki Fiata zmniejszała się systematycznie od pięciu lat. W rekordowym 2009 r. zakład wyprodukował 605 tys. samochodów, a rok później 533,5 tys. W 2011 r. produkcja wyniosła 467,7 tys. aut, a w 2012 r. - 348,5 tys. egzemplarzy. Skokowy spadek produkcji wiązał się głównie z zaprzestaniem produkcji modelu Panda Classic. W 2013 r. z tyskiego zakładu wyjechało 295,7 tys. samochodów. 2014 rok jest pierwszym, kiedy produkcja znów wzrosła. W ubiegłym roku w zakładzie w Tychach powstały 313 tys. 933 samochody, w tym 259 tys. 431 aut marek koncernu Fiat Chrysler Automobiles: Fiat 500 (189 tys. 264), Abarth 500 (9 tys. 23) i Lancia Ypsilon – (61 tys. 144). Pozostała część produkcji to Ford Ka, produkowany w Tychach na mocy umowy z koncernem Ford.
Produkcja
W ostatnich sześciu latach w tyskim zakładzie Fiata uruchomiono produkcję czterech modeli samochodów; to właśnie Fiat 500, Abarth 500, Ford Ka (na zlecenie koncernu Forda) i Lancia Ypsilon. Zaprzestano natomiast - po dziewięciu latach - produkcji Pandy Classic. Powstało jej w tym czasie w Tychach ok. 2,2 mln egzemplarzy. Zakład wciąż czeka na decyzję władz koncernu o zlokalizowaniu w Tychach produkcji nowego modeli Fiata. Z zatrudnieniem przekraczającym 3,3 tys. pracowników Fiat Auto Poland należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej. 99,4 proc. wyprodukowanych w 2014 r. samochodów marek Fiat, Abarth, Lancia (257 tys. 984) trafiło na rynki 63 krajów świata - najwięcej do Włoch (ponad 97 tys.), Wielkiej Brytanii (ponad 48 tys.), Francji (ponad 27,3 tys.), Niemiec (blisko 25,5 tys.), Hiszpanii (ponad 11,3 tys.), a także do Belgii, Holandii, Japonii, Australii i Austrii. Na polskim rynku Fiat Auto Poland sprzedał w 2014 r. 21,6 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych grupy Fiat Chrysler Automobiles. Lider sprzedaży - Fiat Ducato - od 8 lat pozostaje najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym w Polsce.
Autor: msz//bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Fiat Auto Poland