Lotnisko Chopina musi zwiększać swoją przepustowość, by móc obsługiwać więcej pasażerów - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Dodał, że umożliwi to m.in. rozbudowa terminala, czy też przeniesienie ruchu cargo i general aviation, czyli lotnictwa ogólnego na lotnisko w Modlinie.
Warszawskie Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce, obsługuje ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w naszym kraju. Port szacuje, że w 2017 r. obsłuży 14 mln pasażerów. W ubiegłym roku obsłużył 12,8 mln podróżnych, to o 14,5 proc. więcej niż w 2015 r. W 2016 r. w porównaniu do 2015 r. o 11,4 proc. wzrosła także liczba operacji lotniczych, czyli startów i lądowań samolotów. Od początku tego roku do końca kwietnia br. port obsłużył ponad 4,1 mln pasażerów.
Większa przepustowość
- Jest sprawą absolutnie pewną i jednoznaczną, że Lotnisko Chopina musi zwiększać dzisiaj swoją przepustowość. Nie można i nie ma mowy o tym, żebyśmy mieli zaniechać dzisiaj inwestowania w to lotnisko. Ono spełnia bardzo ważną rolę w Polsce i moim zdaniem będzie funkcjonowało w obecnym kształcie jeszcze przez kilkanaście lat, do czasu wybudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego- - powiedział wiceminister. Podkreślił, że ruch nad polskim niebem może wzrosnąć dwukrotnie. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - to o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Liderem było warszawskie Lotnisko Chopina. - Port obsługuje ok. 40 proc. krajowego ruchu pasażerskiego. Prognozy m.in. ULC wskazują na to, że ruch lotniczy rośnie i będzie wzrastał gigantycznie. I tu powinniśmy odważnie spojrzeć na tę rzeczywistość, nie patrzeć minimalistycznie. A to oznacza, że Lotnisko Chopina trzeba rozbudowywać i zwiększać jego przepustowość - podkreślił Szmit.
Szybki wzrost
Według ULC, ruch lotniczy w Polsce wzrasta szybciej niż prognozy, jakich dokonywano jeszcze kilka lat temu. Przewidujemy, że w roku 2030 polskie porty obsłużą 60 mln pasażerów. - Są specjaliści, którzy twierdzą, że Lotnisko Chopina może obsłużyć nawet do 20 mln pasażerów rocznie, ale przy spełnieniu szeregu warunków - zarówno organizacyjnych, jak i infrastrukturalnych, czyli pewnej rozbudowy pewnego potencjału infrastrukturalnego, który tam się znajduje. Kolejną ważną rzeczą, która musi być spełniona, to jest bardzo bliska współpraca z lotniskiem w Modlinie. Tam może zostać przekierowane część ruchu cargo, czy general aviation (czyli lotnictwa ogólnego obejmującego ruch prywatny i komercyjny w wyłączeniem lotów rozkładowych i wojskowych - red.). Jest droga do rozwiązywania tych problemów i myślę, że jest to absolutnie w ramach możliwości i istniejącego potencjału - powiedział Szmit. Warszawski port oprócz ruchu rozkładowego, obsługuje czarterowy, general aviation oraz cargo. Z kolei lotnisko w Modlinie obsługuje irlandzkiego przewoźnika Ryanair. - W przypadku ścisłej współpracy Lotniska Chopina z lotniskiem w Modlinie można rozpocząć proces przenoszenia ruchu cargo i general aviation ze stolicy. Tego nie można oczywiście zrobić z dnia na dzień - to jest oczywiste. To musi być spokojny proces, w pełni świadomy, przy współpracy z przewoźnikami - dodał.
Drugi pas?
Jak powiedział Szmit, nie ma możliwości wybudowania obecnie kolejnego pasa startowego na Lotnisku Chopina. - Dziś, w związku z decyzją o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, nie ma co dyskutować o drugim pasie na Chopinie. Można o nim mówić w przypadku lotniska w Modlinie, tam jest inna sytuacja - powiedział wiceminister. Pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego został Mikołaj Wild. Lotniskiem Chopina zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", które zatrudnia ponad 1,5 tys. osób. PPL w ubiegłym roku zarobiło ok. 200 mln zł. Lotnisko w Modlinie powstało w 2012 r. Podczas 5 lat swojej działalności obsłużyło już dziewięć milionów pasażerów. Z roku na rok z portu tego korzysta coraz więcej podróżnych, dlatego zarząd planuje rozbudowę lotniska. W samym 2016 roku było ich blisko 2 miliony 900 tysięcy, a obecny rok według zarządu zapowiada się tak samo obiecująco. Właścicielami portu są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).
Autor: msz / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Adrian Grycuk/CC BY-SA 3.0 pl