TVN24 Biznes | Z kraju

"Lipiec był jednak wyjątkowy". Dane dotyczące sprzedaży cukru

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
kris
Źródło:
PAP
Maj o braku cukru: jest to efekt paniki
Maj o braku cukru: jest to efekt panikiTVN24
wideo 2/3
TVN24Maj o braku cukru: jest to efekt paniki

Sprzedaż cukru w lipcu w sklepach osiedlowych była o 83 procent wyższa rok do roku i przekroczyła 13 milionów kilogramów - podało Centrum Monitorowania Rynku. Dodało także, że wartość sprzedanego cukru była trzykrotnie wyższa niż w lipcu 2021 roku.

Według Centrum Monitorowania Rynku (CMR) w lipcu 2022 r. ilość sprzedanego cukru w sklepach małoformatowych osiągnął rekordowy poziom 13,3 mln kg. - Znacznie większy popyt na cukier to efekt doniesień o brakach dostępności i limitach na ten produkt w dyskontach, a także obaw o dalsze podwyżki. Najmocniej wzrosła sprzedaż zwykłego cukru białego (który odpowiada za 95 procent wolumenu sprzedaży cukru w tym kanale sprzedaży), ale gorączka cukrowa objęła też cukier trzcinowy, a także cukier puder - przekazała Magdalena Wilgatek z CMR.

"Sprzedaż była wówczas trzy razy wyższa"

Jak wskazała, lato to czas, kiedy przygotowuje się przetwory, więc w tym czasie sprzedaż cukru zawsze jest wyższa niż w pozostałych miesiącach (średnio o 20-30 proc.). - Tegoroczny lipiec był jednak wyjątkowy - ilość sprzedanego cukru była o 83 procent wyższa niż rok wcześniej i ponad dwa razy wyższa niż w czerwcu 2022 roku - zauważyła.

Przedstawicielka CMR dodała, że wzrost cen spowodował wzrost wartości sprzedaży cukru był jeszcze wyższy. W lipcu br. klienci sklepów małoformatowych wydali na ten produkt ponad 73 mln zł, czyli przeszło trzykrotnie więcej niż rok wcześniej - zaznaczyła.

Według ekspertów Centrum Monitorowania Rynku nieco większe niż zwykle zainteresowanie cukrem można było zaobserwować już w pierwszych tygodniach lipca, szczyt cukrowej paniki miał jednak miejsce w trzecim tygodniu miesiąca.

- Sprzedaż była wówczas trzy razy wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Klienci nie tylko przychodzili wówczas częściej po cukier (w przeciętnym sklepie małoformatowym w szczycie paniki liczba transakcji była dwa razy wyższa niż na początku lipca czy rok wcześniej), ale też kupowali jednorazowo znacznie więcej opakowań - wskazała Wilgatek.

Dodała, że na co ósmym paragonie pojawiało się 10 lub więcej kilogramów cukru. Przybyło też klientów, którzy przychodzili do sklepu tylko po cukier. Według CMR w szczycie paniki cukrowej co czwarta osoba kupująca cukier nie sięgała po żadne inne produkty.

Centrum Monitorowania Rynku jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

Zaślepka materiału TVN24GO
TVN24 na żywo - oglądaj w TVN24 GO
Materiał jest częścią serwisu TVN24 GO

Autor:kris

Źródło: PAP

Pozostałe wiadomości