Kraków-Warszawa i Warszawa-Wrocław - to trasy kolejowe, na których występują największe problemy z dostępem do usług telekomunikacyjnych. Tak wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), który przyjrzał się podróżom głównymi trasami kolejowymi. Raport potwierdził kłopoty z połączeniami telekomunikacyjnymi w pociągach pendolino.
Badanie przeprowadzono w dniach 3-23 sierpnia br. i objęto nim usługi świadczone przez czterech operatorów telekomunikacyjnych: Orange, Play, Plus, T-Mobile.
W trakcie sprawdzania jakości usług telekomunikacyjnych przejechano pociągami około 8,5 tys. km, a czas testowania usługi głosowej i dostępu do internetu wyniósł 117 godzin. Ponadto, jak wskazuje UKE, dla każdego operatora wykonano ok. 2,5 tysiąca połączeń głosowych i tyle samo różnego typu testów sprawdzających dostęp do internetu.
Dostęp do internetu
Z badania wynika, że najmniej problemów z zasięgiem dla usług głosowych mieli użytkownicy sieci Play. Brak zasięgu odnotowano w przypadku 2,9 proc. czasu spędzonego w podróży. Dla pozostałych operatorów wskaźnik ten wyniósł: 3,3 proc. - T-Mobile, 3,7 proc. - Plus i 6,1 proc. w przypadku Orange.
Jeżeli chodzi o dostęp do internetu podczas podróży, najlepszym wynikiem może pochwalić się T-Mobile. Niedostępność usług transmisji danych dla tego operatora w trakcie całej podróży występowała w 3,8 proc. czasu spędzonego w podróży pociągiem. Niewiele więcej, bo 4,2 proc., wyniósł wynik Plusa.
Pozostałe sieci uzyskały następujące wyniki: Orange - 6,2 proc., Play - 18,2 proc.
UKE wyjaśnia, że "wynik Play jest związany z użyciem w badaniu transmisji danych kart SIM z oferty usług operatora świadczonych wyłącznie we własnej sieci". Jednocześnie autorzy badania wskazują, że czas niedostępności sieci operatora na poziomie 3-6 proc. należy uznać za akceptowalny, chociaż pozostawiający margines do poprawy.
Trasy przejazdu
Urząd podał również wartości niedostępności usług na poszczególnych trasach. I jak wynika z tych danych, w sierpniu największe problemy mieli podróżujący pociągiem pendolino na trasach: Kraków-Warszawa (EIP3506) oraz Warszawa-Wrocław (EIP1603). Podwyższone wartości niedostępności usług możemy zaobserwować również w przypadku tras Szczecin-Świnoujście (R88330) oraz Szczecin-Koszalin (R89120).
Jak wynika z badania, w trakcie podróży pociągiem najłatwiej można było dodzwonić się do użytkowników T-Mobile oraz Play. Wskaźnik skuteczności połączeń głosowych w przypadku tych sieci wyniósł odpowiednio 93,68 i 93,49 proc. W przypadku Plusa było to z kolei 92,65 proc, zaś Orange - 91,45 proc.
Prace trwają
Orange zapytane przez tvn24bis.pl o wyniki raportu wskazuje, że "od wielu lat sukcesywnie poprawia jakość i zasięg swojej sieci".
- W tym roku dzięki wykorzystaniu nowych częstotliwości (800 i 2600 MHz) zakupionych na aukcji UKE, rozszerzyliśmy znacząco zasięg sieci 4G/LTE (w tej chwili w jej zasięgu jest 98,67 proc. Polaków). W przyszłym roku planujemy dalszą rozbudowę, aby także w aspekcie geograficznym poprawić klientom komfort korzystania z telefonii mobilnej i mobilnego dostępu do internetu, także na trasach kolejowych - podkreśla w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.
Na laurach nie spoczywają także inni. - Plus stale rozwija i ulepsza swoją sieć, jak również wprowadza nowe technologie, dzięki czemu rosnąca liczba klientów może korzystać z coraz lepszej jakości naszej sieci - wskazuje biuro prasowe sieci.
Optymizmu z wyników badania UKE nie kryje za to Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Play. - Jesteśmy zadowoleni, bo wyniki pokazują dużą zmianę na lepsze w porównaniu z poprzednim badaniem. Dlaczego tak jest? To wynik realizowanych inwestycji w infrastrukturę. Myślę, że kolejne testy wypadną jeszcze lepiej - mówi w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl.
Raportu UKE nie skomentował nam natomiast T-Mobile.
Problemy pendolino
UKE mówiąc o wynikach zaznacza, że pomiary w pociągach pendolino stanowiły około 15 proc. czasu całego badania, co przekłada się na większy błąd pomiaru. W konsekwencji trasy przemierzone pociągami tego typu stanowią tylko podzbiór wszystkich tras uwzględnionych w badaniu, a to zdaniem autorów badania powoduje, że uzyskane w obu przypadkach wyniki nie dotycząc dokładnie takich samych warunków badania. Dlatego też powyższe dane wyszczególniono dla podróży pendolino.
Z zestawień wynika, że w pociągach pendolino osiągane są niższe jakości usług, tj. mniejsza skuteczność nawiązania połączenia głosowego oraz większe prawdopodobieństwo zerwania połączenia głosowego. Zdaniem UKE te wyniki można wiązać z konstrukcją wagonów.
"Z jednej strony tworzą bezpieczne warunki dla szybkiego podróżowania, ale z drugiej strony skutecznie tłumią sygnał radiowy docierający do wnętrza pociągu ze stacji bazowych sieci ruchomych" - czytamy.
Pod koniec 2014 roku informowaliśmy o debiucie pociągów pendolino na polskich torach (14.12.2014):
Autor: mb//ms / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock