Szybciej do Niemiec. Dokończą budowę autostrady A6

Z kraju

Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego?tvn24bis.pl
wideo 2/6

Podpisano umowy na przebudowę odcinka autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica i rozbudowę węzła Szczecin Kijewo. Są to ostatnie fragmenty tej drogi posiadające nawierzchnię z wykonanych 80 lat temu płyt betonowych - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Oba zadania będzie realizowała firma Energopol Szczecin. Łączna wartość podpisanych w piątek umów to około 92 miliony złotych (35,4 mln - odcinek szlakowy i 56,6 mln - węzeł). Zakończenie realizacji planowane jest pod koniec 2019 roku (odcinek szlakowy) i w połowie 2020 roku (węzeł Kijewo).

Jak wskazano, zrealizowanie tych inwestycji będzie oznaczało ukończenie autostrady A6.

Znikną płyty betonowe

"Szczecin Dąbie - Rzęśnica to ostatni odcinek szlakowy autostrady A6 posiadający wykonaną 80 lat temu nawierzchnię z płyt betonowych, która obecnie jest w złym stanie. W jej miejsce zostanie wykonana nowa nawierzchnia bitumiczna, a skruszony beton z obecnej nawierzchni posłuży jako podbudowa" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Nowe jezdnie będą szersze o pas awaryjny, którego nie ma obecnie na tym odcinku. Zostanie wybudowane również duże przejście górne dla zwierząt, a cała trasa wygrodzona. Przebudowa rozpocznie się na północ od węzła Szczecin Dąbie, gdzie kończy się przebudowany w poprzednich latach odcinek, a zakończy przez węzłem Rzęśnica. Jak dodano, ten węzeł zostanie przebudowany w ramach realizacji odcinka Miękowo - Rzęśnica drogi S3.

Węzeł po nowemu

Węzeł Szczecin Kijewo stanowiący połączenie autostrady A6 z DK nr 10 został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie na przełomie lat 70. i 80. został rozbudowany o południową część.

"Betonowa nawierzchnia autostrady po północnej stronie węzła ma już 80 lat i znajduje się w złym stanie. Część łącznic nie ma pasów włączania i wyłączania, a pozostałe są nienormatywne. Współczesnych parametrów nie spełniają również wiadukty znajdujące się na węźle" - wylicza GDDKiA.

Zakres prac obejmie odcinek A6 o długości 1,8 km i DK 10 o długości 1,3 km.

Wskazano, że roboty obejmą wyburzenie i wykonanie od nowa obu wiaduktów węzła, budowę nowych łącznic i jezdni zbiorczo-rozprowadzających w ciągu autostrady A6. Nawierzchnia autostrady zostanie przebudowana na bitumiczną, a jezdnie zostaną poszerzone o pas awaryjny. W efekcie powstanie nowy, większy węzeł drogowy, który ma zapewnić poprawę płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Utrudnienia dla kierowców

GDDKiA przypomina, że autostrada A6 na tym odcinku przebiega wspólnie z drogą S3, czyli główną trasą prowadzącą nad morze. Natężenie ruchu podczas wakacji wzrasta w tym miejscu nawet trzykrotnie.

Dlatego, jak podkreślono, od 15 czerwca do 31 sierpnia wykonawca nie będzie mógł zawężać przekroju drogi. Mają być dostępne zatem po dwa pasy ruchu w każdą stronę, zarówno na odcinku szlakowym, jak i w obrębie węzła Szczecin Kijewo.

Poza okresem wakacyjnym można się spodziewać zamknięcia jednej z jezdni autostrady celem jej przebudowy (ruch w obu kierunkach będzie odbywał się drugą jezdnią). Utrudnień na pewno nie unikną również kierowcy jadący drogą krajową numer 10 przez węzeł Szczecin Kijewo.

Podpisano umowy na przebudowę odcinka autostrady A6GDDKiA

Autor: mb/ms / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: tvn24