Okres po świętach Bożego Narodzenia to czas tradycyjnych noworocznych wyprzedaży. Podpowiadamy, jak kupować z głową i na co zwracać uwagę.
1. Porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz, którą wkładasz do koszyka jest ci faktycznie potrzebna. Podczas wyprzedaży często kupujemy bowiem produkty, na które bez obniżki nie moglibyśmy sobie pozwolić. Aby nie żałować tych wyborów, warto dokładnie przemyśleć zakup.
Zdarza się także, że sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe czy oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają.
2. Kupując na wyprzedażach, zachowujemy prawo do reklamacji. Wprawdzie w Polsce nie obowiązują przepisy zobowiązujące sprzedawcę do przyjmowana zwrotu towarów kupionych w sklepie stacjonarnym, ale z pozostałych zakupów, na przykład zrobionych w internecie możemy oddać produkt w ciągu 14 dni.
Zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji, w przypadku gdy kupiliśmy wadliwy produkt. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż dwa lata. Reklamację składamy w sklepie, najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
Nie zapominajmy o paragonach lub innych dowodach zakupu. Są one podstawą dochodzenia naszych roszczeń.
3. Niekiedy przy kasach widzimy tabliczkę z informacją, że przeceniony towar nie podlega reklamacji. Pamiętajmy, że takie oświadczenie jest niezgodne z prawem.
4. Gdy sklep odrzucił naszą reklamację reklamację możemy uzyskać bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 0 800 007 707.
Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
5. Informacje na wywieszkach i bilbordach często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania zakupów dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną.
Jeśli podczas płacenia przy kasie pojawia się cena wyższa niż ta, która widnieje na metce, klient ma prawo do zakupu towaru po cenie niższej.
6. Właściciele sklepów często kuszą gratisami dołączanymi do produktów. Czasami zdarza się jednak, że za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
7. W towarzystwie dzieci zwykle wydajemy więcej. Jak mówi dr Michalina Rutka, najmłodsi są coraz bardziej uzależnieni od gadżetów, a rodzice coraz bardziej im ulegają. - Nie zabierajmy dzieci na zakupy, albo zabierajmy je rzadziej - apeluje.
Sklepy i centra handlowe rozpoczęły poświąteczną wyprzedaż. Materiał "Faktów" TVN.
Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl, "Fakty" TVN
Źródło zdjęcia głównego: EPA/HANNAH MCKAY