Horała wyjaśniał, że zewnętrzny konsultant pomoże ocenić zarządcy Lotniska Chopina, czyli Przedsiębiorstwu Państwowemu "Porty Lotnicze", w jakim stopniu rozbudowywać to lotnisko tak, aby miało to ekonomiczny sens wobec otwarcia CPK.
Chodzi o racjonalne zaplanowanie inwestycji: żeby obsłużyć w odpowiednim standardzie rosnący dynamicznie ruch pasażerski, ale jednocześnie nie przeskalować inwestycji w kontekście powstającego CPK, który przejmie rolę głównego portu lotniczego w Polsce.
- Do połowy przyszłego roku ma być gotowa analiza dotycząca Lotniska Chopina - zapowiedział Horała.
Przyszłość lotniska
Jak podkreślił, na razie nie ma wciąż ostatecznej decyzji o przyszłości warszawskiego portu po wybudowaniu CPK. - Czekamy na wyniki analiz - wskazał.
Zaznaczył jednocześnie, że z całą pewnością "nie należy spodziewać się znaczącej rozbudowy lotniska, bo nie ma takiej potrzeby w perspektywie uruchomienia CPK". Według prognoz Arup do 2030 r. ruch lotniczy w Warszawie ma osiągnąć 30 mln pasażerów rocznie. W 2018 r. lotnisko obsłużyło prawie 18 mln osób, a w pierwszych dziesięciu miesiącach 2019 r. ponad 16 mln osób.
Wybór prezesa
Horała powiedział również, że do końca roku powinniśmy poznać prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny. - Kandydaci mają do piątku, 13 grudnia składać swoje oferty. Zakładamy, że rozstrzygniecie konkursu nastąpi przed Świętami - dodał.O wyborze prezesa spółki zdecyduje rada nadzorcza spółki.Spółka Centralny Port Komunikacyjny powstała na przełomie listopada i grudnia 2018 r., by przygotować i zrealizować budowę nowego lotniska centralnego dla Polski i inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.
O CPK
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Adrian Grycuk/CC BY-SA 3.0 pl