Wiem, jak funkcjonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz jakie są jego problemy z punktu widzenia płatnika. Jeżeli poszerzę swoją wiedzę, o to co się dzieje w środku, to jestem pewna, że poprawię działanie tej instytucji i wszystkim nam będzie żyło się lepiej - powiedziała w TVN24 dr Katarzyna Kalata, jedyna kandydatka na prezesa ZUS.
Katarzyna Kalata jako jedyna przeszła do finałowego etapu konkursu na prezesa ZUS. 14 kwietnia odbędzie się rozmowa kwalifikacyjna, która zadecyduje o tym, czy jej kandydatura zostanie przedstawiona premier Ewie Kopacz.
Lubi ZUS
Zdaniem Kalaty ZUS jest specyficzną instytucją. - Jest nielubiany, bo pobiera składki. Ja lubię ZUS, lubię przepisy prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, to moja pasja. Należę to tych osób, które chcą coś poprawić i zreformować - zaznaczyła. 31-letnia Kalata, która w swojej pracy doktorskiej poruszyła problem nierówności w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz nieprawidłowości w ZUS-ie, zwróciła uwagę, że Zakład często wydaje wytyczne sprzeczne z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. - Udowodniłam to w swojej pracy - podkreśliła.
Potrzebny odkurzacz
Pytana czy w ZUS potrzeba "nowej miotły", odparła że potrzebny jest "duży odkurzacz i edukacja". - To powinna być otwarta instytucja, nastawiona przede wszystkim na interesantów. Chodzi o propagowanie wiedzy o ubezpieczeniach, żeby klienci mogli szybko i sprawnie załatwić sprawę w urzędzie - podkreśliła. Przypomniała, że ZUS prowadzi szkolenia dla płatników, ale ich jakość merytoryczna jest "kiepska". - Trzeba wyedukować płatnika, żeby nie popełniał błędów i wiedział np. jak kontrolować swoich pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Wtedy ZUS będzie miał mniej pracy, a efektywność ściągania składek się poprawi - tłumaczyła.
Druga strona barykady
Pytana o swój młody wiek, Kalata powiedziała, że nie wolno nikogo dyskryminować ze względu na wiek i płeć. - Ja znam ZUS od drugiej strony, całą swoją 13-letnią karierę zawodową budowałam po drugiej stronie barykady. Wiem, jak ZUS funkcjonuje, jakie są jego problemy z punktu widzenia płatnika. Jeżeli poszerzę swoją wiedzę o to co się dzieje w środku, to jestem pewna, że poprawię działanie tej instytucji i wszystkim nam będzie żyło się lepiej - zapewniła Kalata.
Kalata ma 31 lat, jest szefową firmy doradczo-szkoleniowej i outsourcingowej Helpdesk Kadrowy. Na stronie firmy podano, że Kalata to doktor nauk prawnych, ekspert z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, praktyk z 11-letnim doświadczeniem w działach personalnych. Jest absolwentką studiów doktoranckich Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (specjalizacja ubezpieczenia społeczne).
Autor: ToL//bgr / Źródło: tvn24