Blisko 120 mln zł zysku netto osiągnęła w minionym roku grupa Stalexport Autostrady, zarządzająca – poprzez spółkę zależną - płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków. W tym roku firma planuje kolejne remonty tej drogi, zapewnia jednak, że chce zminimalizować związane z tym uciążliwości.
- W 2016 r. planujemy m.in. wymianę nawierzchni na obu jezdniach autostrady na odcinkach o łącznej długości ok. 60 km, modernizowanych około 10 lat temu. Zapewniam, że wspólnie z wykonawcą robót dołożymy wszelkich starań, by remont był jak najmniej uciążliwy dla kierowców. Na pewno zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla każdego kierunku – zapewnił w środę prezes spółek Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska Emil Wąsacz.
Stabilny i spokojny rok
Prezes ocenił, że ubiegły rok był „stabilnym i stosunkowo spokojnym okresem w działalności spółki”, która m.in. zakończyła pierwszy etap inwestycji związanych ze zwiększeniem przepustowości placów poboru opłat na autostradzie. - Z uwagi na znaczny wzrost natężenia ruchu na przestrzeni 2015 r. oraz prognozowany jego wzrost w kolejnych latach, analizujemy potencjalne możliwości dalszego zwiększenia przepustowości placów poboru opłat, a w szczególności uruchomienia elektronicznego systemu poboru opłat, pozwalającego na przejazd przez bramki w trybie stop&go oraz slow&go – poinformował Wąsacz, cytowany w komunikacie prasowym.
Nowe projekty
Zadeklarował, że grupa jest zainteresowana poszerzaniem działalności autostradowej o nowe przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
- Bierzemy pod uwagę także zaangażowanie kapitałowe w istniejące projekty koncesyjne, o ile pojawi się taka możliwość - powiedział. Ubiegłoroczny wzrost natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków do 37 tys. pojazdów na dobę był dla grupy kapitałowej Stalexport Autostrady źródłem dobrych wyników finansowych – w 2015 r. osiągnęła ona ponad 262,5 mln zł przychodów (o ok. 18 proc. więcej niż w 2014) oraz 119,4 mln zł zysku netto (wzrost o ponad 82 proc. wobec 2014). EBITDA wyniosła ok. 216,5 mln zł. Jak podała w środę spółka, znaczna poprawa przychodów grupy w odniesieniu do poprzedniego roku jest efektem m.in. wprowadzonej 1 marca 2015 r. zmiany stawek za przejazd odcinkiem Katowice-Kraków (do 10 zł dla auta osobowego na każdej z bramek) oraz wzrostu poziomu ruchu o 8,6 proc., do prawie 37 tys. pojazdów na dobę. Wzrost ten dotyczy zarówno aut osobowych (8,5 proc.), jak i ciężarowych (9,1 proc.). W 2015 r. grupa odnotowała niższe o ponad 6 mln zł koszty finansowe związane ze spadkiem poziomu zobowiązań o ok. 60 mln zł, w tym przede wszystkim zobowiązań z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na realizację projektu autostrady Katowice-Kraków.
Milionowe przychody
Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy grupy kapitałowej ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez należącą do grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. W ubiegłym roku przychody z tytułu poboru opłat za przejazd tym odcinkiem wyniosły 257,7 mln zł. Podatek dochodowy należny stronie publicznej wyniósł ok. 24 mln zł, a czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady ok. 3,4 mln zł. Przychody z poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 są opodatkowane 23-procentowym VAT-em; w ubiegłym roku było to w sumie 59,3 mln zł.
W 2015 r. na A4 między Katowicami a Krakowem kosztem ok. 25 mln zł zakończyła się wymiana urządzeń poboru opłat oraz wymiana kabin inkasentów na bramkach autostradowych. Dzięki temu uruchomiono nowe sposoby wnoszenia opłat za przejazd - przy użyciu kart flotowych, paliwowych i przeznaczonych dla częstych użytkowników autostrady kart zbliżeniowych. Rozpoczęła się rozbudowa węzłów autostradowych w Mysłowicach i Balicach oraz budowa kolejnych ekranów akustycznych. Spółka Stalexport Autostrady SA pełni nadrzędną rolę w grupie kapitałowej, koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Filarami grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska (koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem) oraz spółka VIA4, operator tego odcinka. Strategicznym inwestorem w grupie jest włoska firma Atlantia S.p.A.
Autor: ag/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24