Co dalej z Lotniskiem Chopina? Ma atut, który w Europie potrafią wykorzystać

[object Object]
Lotnisko Chopina powinno zostać? Opinia Sławomira Majmanatvn24bis
wideo 2/30

Lansowany do tej pory scenariusz zakładał, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza konieczność zamknięcia Lotniska Chopina w Warszawie. Teraz być może koncepcja się zmieni i największy port lotniczy w Polsce nie zostanie wygaszony. Zdaniem części ekspertów byłaby to słuszna decyzja, bo z lotniska można szybko dojechać do centrum stolicy. A to duży atut portu na Okęciu, także w porównaniu z lotniskami w innych krajach Unii Europejskiej.

Podpis prezydenta Andrzeja Dudy pod specustawą dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) tak naprawdę nie uspokoił emocji związanych z inwestycją w nowe lotnisko.

Śmiało można powiedzieć, że budowa portu będzie jednym z wątków podczas kampanii przed wyborami samorządowymi.

Główni kandydaci na stanowisko prezydenta Warszawy zresztą już odnoszą się do samej budowy CPK i związanej z nią ewentualnej likwidacji Lotniska Chopina na Okęciu. W samym rządzie brakuje jasnego stanowiska w sprawie przyszłości warszawskiego portu.

Do tej pory scenariusz zakładał, że po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego ruch z Okęcia zostanie przeniesiony do nowego portu, a Lotnisko Chopina zostanie zlikwidowane. Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, przekonywał na antenie TVN24 BiS, że jest to warunek powodzenia centralnego portu.

Ale kilka dni temu europoseł PiS Ryszard Czarnecki powiedział reporterce TVN24, że nie ma mowy o likwidacji portu. W podobnym tonie wypowiadał się Patryk Jaki, kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta stolicy. Oliwy do ognia dolał minister Jacek Sasin, który na antenie TOK FM przekonywał, że port ma zostać "wygaszony". Później Sasin tłumaczył swoje słowa na Twitterze:

Z kolei we wtorek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że wciąż trwają analizy dotyczące przyszłości lotnisk w Polsce i "prawdopodobnie lotnisko na Okęciu będzie funkcjonowało wespół w zespół z Centralnym Portem Komunikacyjnym". Taka ma być też - wedle zapowiedzi Ryszarda Czarneckiego - wola premiera Mateusza Morawieckiego.

Eksperci podzieleni w ocenach

Zgody co do ewentualnej likwidacji portu na Okęciu nie ma też wśród ekspertów. W ubiegłorocznym raporcie poświęconym uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego grupa ekspertów Instytutu Sobieskiego przekonywała, że nie ma innego wyjścia niż zamknięcie obecnego portu i przeniesienie ruchu do CPK.

"Trzeba sobie jednak uświadomić, że istotne braki infrastrukturalne oraz ograniczenia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina mają negatywny wpływ na aktualną działalność flagowego polskiego przewoźnika LOT. Dalszy rozwój portu lotniczego na Okęciu jest jednocześnie ograniczony ze względu na jego położenie w gęsto zabudowanej infrastrukturze miejskiej. Powoływanie się przez przeciwników zamknięcia Okęcia na już poniesione koszty w jego rozbudowę mija się zatem z celem, bo przepustowość lotniska się zwyczajnie kończy" – czytamy w raporcie.

Podobnie uważa prezes LOT Rafał Milczarski. W rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" powiedział, że Okęcie powinno przestać działać w momencie uruchomienia CPK. Jego zdaniem na Okęciu nie powinny lądować nawet wojskowe samoloty. "Te tereny lepiej przeznaczyć na rozwojowe z perspektywy Polski projekty" – przekonywał w kwietniu prezes LOT.

Za daleko

Ale jest i druga strona medalu. Jakub Benke, ekspert lotniczy i prezes Bartolini Air, uważa, że zamknięcie lotniska Chopina nie leży w interesie Warszawy.

- Największym problemem jest planowana lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego. Te 40 kilometrów od centrum Warszawy to po prostu za daleko, dojazdy do CPK będą dużym utrudnieniem dla podróżnych - mówi nam Jakub Benke. Dodaje, że najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby Centralny Port w takiej koncepcji w ogóle nie powstał. - Złą decyzją byłoby też zamknięcie lotniska na Okęciu. Mogłoby ono stanowić na przykład bazę dla lotniska biznesowego, właśnie ze względu na swoją lokalizację – mówi Benke.

Przykładem takiego rozwiązania może być Londyn, gdzie oprócz rozbudowy lotniska Heathrow władze utrzymują też London City Airport, z którego dojazd do centrów biznesowych Londynu – City i Canary Wharf – zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż z głównego portu lotniczego miasta. Na przejazd z Heathrow do londyńskiego City (dystans ok. 25 km) musimy zarezerwować godzinę. Podróż z lotniska London City to ok. 40 minut autem i 26 minut koleją oraz zdecydowanie krótszy dystans do pokonania – 11 km.

Lotniska w Europie

Sprawdziliśmy, jak sytuacja wygląda w kilku wybranych miastach Europy. Pod uwagę wzięliśmy metropolie, z którymi Warszawa chce rywalizować o przejęcie przynajmniej części biznesu, gotowego wyprowadzić się z londyńskiego City po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię.

Firma doradcza EY szacuje, że po brexicie zniknie (już pierwszego dnia po wyjściu z UE) 10,5 tys. miejsc pracy, głównie w sektorze finansowym. Ale już szacunki Banku Anglii mówią o stracie nawet 75 tysięcy miejsc pracy. Według różnych raportów na takim exodusie mógłby skorzystać m.in. Dublin, Frankfurt nad Menem czy Paryż. Uszczknąć coś dla siebie chce Warszawa.

Lotnisko we Frankfurcie oddalone jest od Bankenviertel, gdzie bije finansowe serce miasta, o ok. 13 km (według Google Maps), a dojazd zajmuje mniej niż pół godziny (19 minut autem, 24 minuty koleją). W Dublinie z lotniska do dzielnicy Grand Canal Dock, gdzie siedzibę ma m.in. Google i Facebook, dojechać można autem w niecałe 20 minut, a koleją w ok. 35 minut. Do pokonania mamy dystans ok. 13 kilometrów.

Z kolei w Amsterdamie, który według raportu "European Cities 2017" firmy Savills może przyciągnąć najwięcej firm szukających nowych lokalizacji po brexicie, z lotniska Schiphol do dzielnicy biznesowej Zuidas można dojechać w kwadrans.

Do tej pory Lotnisko Chopina było atutem Warszawy. 9-kilometrowy dystans z portu na Okęciu do centrum można pokonać nawet w dwadzieścia minut (oczywiście, gdy nie ma dużych korków). Gdyby doszło do zamknięcia portu, podróżni z CPK do pokonania mieliby przed sobą 40-kilometrową podróż, co zajmie ok. trzy kwadranse.

Co prawda rząd roztacza wizję dojazdów szybką koleją, podczas której podróż z każdego większego miasta w Polsce do CPK ma zająć maksymalnie 2,5 godziny (z Warszawy nawet 15 minut), ale przynajmniej dla części posłów opozycji takie obietnice (jak i sama budowa CPK) to "gigantomania".

Wzrost na polskim niebie

W minionym roku liczba pasażerów obsłużonych przez polskie porty lotnicze wzrosła rok do roku aż o ok. 18 proc., co było drugim najlepszym wynikiem na świecie. Z prognozy firmy PwC na 2018 rok wynika, że polskie porty lotnicze zanotują 12-procentowy wzrost liczby odprawionych pasażerów.

W ubiegłym roku to właśnie na Lotnisku Chopina odprawiono najwięcej pasażerów. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że było to 15,7 mln osób, o 23 proc. więcej niż przed rokiem. W porównaniu do roku 2015 to już wzrost o ponad 40 proc.

Eksperci PwC zwracają uwagę, że spośród dużych unijnych krajów tylko Polska i Rumunia nie posiadają hubu lotniczego. Dodają, że budowa CPK to wręcz konieczna inwestycja, która zwiększy przepustowość portów obsługujących Warszawę. Inwestycja "uwolni dalszy potencjał ruchu lotniczego, zarówno krajowego, jak i z całego regionu". Co jednak z portem na Okęciu?

- Moim zdaniem dobrą decyzją byłoby pozostawienia Lotniska Chopina, choćby w ograniczonym zakresie. Jako warszawiak chciałbym korzystać z portu w Baranowie, ale też część swoich połączeń chciałbym móc realizować, korzystając z lotniska na Okęciu. W dalszej perspektywie może okazać się, że Warszawa potrzebuje i CPK, i portu Chopina – mówi Michał Mazur, partner PwC.

O CPK

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na obszar inwestycji wyznaczone są trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski).

Nowy port, po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. hektarów gruntów. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 roku.

Całkowita wartość projektu, wraz z częścią drogową i kolejową, jest szacowana na 30-35 mld złotych.

Planowana lokalizacja CPKMaciej Zieliński/PAP

Autor: sta//dap / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

W sprzedaży są krajowe truskawki. Ich cena pozostaje wysoka ze względu na majowe chłody i lokalne przymrozki - zauważył ekspert rynku hurtowego w Broniszach Maciej Kmera. Dodał, że wkrótce poprawa pogody zwiększy podaż, co w efekcie może obniżyć ich cenę.

Drogie jak polskie truskawki. "Może nastąpi ich wysyp"

Drogie jak polskie truskawki. "Może nastąpi ich wysyp"

Źródło:
PAP

W okresie największej prosperity w Polsce powstawało nawet 30 galerii handlowych rocznie. W niektórych miastach podczas dwudziestominutowego spaceru można minąć cztery. Ale coś się zacięło. - Kryzys rozpoczęła pandemia, ale możemy też mówić o przesyceniu tego rodzaju sklepami. Powstały wszędzie tam, gdzie mogły powstać, uruchamiając "bratobójczą" konkurencję. Myślę, że to jest źródło dzisiejszych kłopotów - mówi prof. Marek Nowak, socjolog z UAM.

Były "miastami w pigułce", a teraz padają. Co dalej z galeriami?

Były "miastami w pigułce", a teraz padają. Co dalej z galeriami?

Źródło:
TVN24+

27 czerwca ruszy pierwszy pociąg PKP Intercity z Warszawy do Rijeki - chorwackiego miasta portowego na wzgórzach. Na zwiedzających czeka wiele atrakcji: od fascynujących muzeów i zabytkowych świątyń po tętniącą życiem promenadę Korzo.

Pociągiem do Rijeki. Atrakcje chorwackiego miasta

Pociągiem do Rijeki. Atrakcje chorwackiego miasta

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot padła jedna główna wygrana. Nagroda w wysokości ponad 37 milionów euro trafi do gracza ze Słowenii. Oto liczby, które padły 23 maja 2025 roku.

Kumulacja w Eurojackpot rozbita

Kumulacja w Eurojackpot rozbita

Źródło:
Lotto.pl

Decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie obniżki stóp procentowych przełożyła się na niższe oprocentowanie lokat i kredytów hipotecznych - ocenił prezes Związku Banków Polskich Tadeusz Białek. Wskazał też na dysproporcję pomiędzy kredytami a depozytami w bankach.

Banki reagują na obniżkę stóp. Dobre wieści dla kredytobiorców

Banki reagują na obniżkę stóp. Dobre wieści dla kredytobiorców

Źródło:
PAP

- Naprawdę wchodzi pan w podatki? Wczoraj się pan na tym poślizgnął w rozmowie ze Sławomirem Mentzenem - stwierdził podczas debaty kandydatów na prezydenta RP Rafał Trzaskowski. Popierany przez Prawo i Sprawiedliwość Karol Nawrocki zapytał kandydata Platformy Obywatelskiej, jakie daniny zostaną podniesione, gdy ten zostanie głową państwa.

"Chyba pan żartuje. Wczoraj się pan na tym poślizgnął"

"Chyba pan żartuje. Wczoraj się pan na tym poślizgnął"

Źródło:
tvn24.pl

W sobotę na południu Francji doszło do awarii prądu, która objęła około 160 tysięcy gospodarstw domowych. Do krótkich zakłóceń doszło też w trakcie projekcji filmowych w Cannes. Organizatorzy zapewniają, że awaria nie wpłynie na wieczorną ceremonię zakończenia festiwalu.

Awaria na południu Francji. Wiadomo, co z festiwalem w Cannes

Awaria na południu Francji. Wiadomo, co z festiwalem w Cannes

Źródło:
PAP

Francuski "Le Figaro" opisuje w piątek Polskę jako kraj odnoszący sukcesy gospodarcze i rozwijający obronność, co - jak podkreśla dziennik - czyni ją "jednym z krajów kluczowych" dla równowagi w Europie. Gazeta zastanawia się, czy wynik wyborów prezydenckich może zagrozić "tej imponującej trajektorii".

Polska na "imponującej" trajektorii. Jedno "pytanie jest aktualne"

Polska na "imponującej" trajektorii. Jedno "pytanie jest aktualne"

Źródło:
PAP

Bułgaria jest na dobrej drodze do uzyskania zgody Unii Europejskiej na wejście do strefy euro - donosi w piątek Bloomberg. Według agencji przyjęcie wspólnej waluty mogłoby nastąpić na początku 2026 roku.

Kolejny kraj może wkrótce dołączyć do strefy euro

Kolejny kraj może wkrótce dołączyć do strefy euro

Źródło:
tvn24.pl

Rekomenduję nałożenie taryfy celnej na Unię Europejską na poziomie 50 procent od 1 czerwca 2025 - napisał w mediach społecznościowych prezydent USA Donald Trump.

Trump ostro o Unii Europejskiej. Zapowiedź w sprawie ceł

Trump ostro o Unii Europejskiej. Zapowiedź w sprawie ceł

Źródło:
PAP

Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski zapytał w mediach społecznościowych popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość kandydata na prezydenta Polski Karola Nawrockiego o wysokie cła, których nałożenie na Unię Europejską "rekomenduje" Donald Trump.

Sikorski ma pytanie do Nawrockiego

Sikorski ma pytanie do Nawrockiego

Źródło:
tvn24.pl

Osoby zawierające umowę ubezpieczenia OC będą miały prawo do wyrażenia zgody na komunikację elektroniczną z zakładem ubezpieczeń w zakresie informacji dotyczących ubezpieczenia na kolejny okres w całym okresie trwania umowy - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Zmiana dla właścicieli aut. Jest projekt

Zmiana dla właścicieli aut. Jest projekt

Źródło:
PAP

Chiński koncern motoryzacyjny BYD po raz pierwszy prześcignął Teslę pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie – wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej JATO Dynamics. To symboliczny moment dla rynku, który przez lata był zdominowany przez amerykańskiego giganta.

Tesla przegrywa na "kluczowym polu bitwy"

Tesla przegrywa na "kluczowym polu bitwy"

Źródło:
tvn24.pl

PKO BP, ING Bank Śląski, Santander Consumer Bank, Nest Bank - w tych czterech instytucjach finansowych zaplanowano prace serwisowe w najbliższych dniach. Dostęp do konta może być utrudniony, lepiej zaopatrzyć się więc w gotówkę.

Lepiej mieć przy sobie gotówkę. Banki ostrzegają

Lepiej mieć przy sobie gotówkę. Banki ostrzegają

Źródło:
tvn24.pl

Prezydent USA Donald Trump po raz kolejny ostrzegł koncern Apple, tym razem w social mediach, że jeśli gigant nie przeniesie produkcji iPhone'ów do Stanów Zjednoczonych, to nałoży na koncern dodatkowe daniny. Komentatorzy oceniają to jako zaostrzenie sporu pomiędzy Trumpem a szefem Apple, Timem Cookiem.

Spór się zaostrza. Trump grozi gigantowi

Spór się zaostrza. Trump grozi gigantowi

Źródło:
PAP

Komisja Europejska zatwierdziła utworzenie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO) - poinformował w piątek wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Jak dodał, środki z funduszu zostaną przeznaczone między innymi na rozwój infrastruktury ochrony cywilnej oraz projektów o podwójnym zastosowaniu.

Koniec negocjacji. "Dziś dowozimy tę obietnicę"

Koniec negocjacji. "Dziś dowozimy tę obietnicę"

Źródło:
PAP

Nike planuje podnieść ceny wybranych modeli butów sportowych i ubrań w Stanach Zjednoczonych - podaje BBC. Zmiana cennika wejdzie w życie na początku czerwca. Wcześniej podobny krok zapowiedziała konkurencyjna marka Adidas.

Znana marka podnosi ceny

Znana marka podnosi ceny

Źródło:
tvn24.pl

W południowokoreańskich kawiarniach Starbucks tymczasowo zakazano używania imion sześciu kandydatów na prezydenta podczas składania zamówień. Zdaniem przedstawicieli Starbucka nawoływanie klientów do odbioru napojów mogłyby zostać wykorzystane do prowadzenia agitacji politycznej.

Kawa z nutą polityki. Sześć zakazanych imion

Kawa z nutą polityki. Sześć zakazanych imion

Źródło:
BBC

W 2024 roku wartość chińskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w krajach Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii sięgnęła 10 miliardów euro, co oznacza wzrost o 47 procent względem roku poprzedniego. To pierwszy wyraźny wzrost od 2016 roku - wynika z szacunków firmy analitycznej Rhodium Group.

Rozpychają się w Europie. Potężny wzrost

Rozpychają się w Europie. Potężny wzrost

Źródło:
PAP

Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji Kodeksu pracy, który zakłada, że okresy na podstawie umowy-zlecenia i i działalności gospodarczej będą wliczane do stażu pracy. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r.

Rewolucja nadchodzi. Zmiany w liczeniu stażu pracy

Rewolucja nadchodzi. Zmiany w liczeniu stażu pracy

Źródło:
PAP

Niemieckie PKB wzrosło o 0,4 procent w I kwartale 2025 r. w porównaniu do poprzedniego kwartału. Tamtejszy urząd statystyczny zwrócił uwagę, że największa gospodarka Europy przewyższyła średnią stopę wzrostu strefy euro wynoszącą 0,3 proc. Agencja Reutera podaje, że wzrost wynika ze zwiększonego eksportu i koncentracji branży w obliczu taryf USA.

Gospodarka Niemiec zaskoczyła. Najnowsze dane

Gospodarka Niemiec zaskoczyła. Najnowsze dane

Źródło:
Reuters