Spółka Centralny Port Komunikacyjny będzie konsultować budowę lotniska z liniami lotniczymi, między innymi z należącymi do Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) - poinformowano w poniedziałek. Pierwsze, inauguracyjne spotkanie ma się odbyć w lipcu w Warszawie.
Jak podała spółka, Airport Consultative Committee (ACC) został powołany przez IATA we współpracy ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. "W skład tego podmiotu wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników - także niezrzeszonych w tej organizacji" - czytamy w komunikacie. Jak dodano, oprócz linii dotychczas operujących z warszawskiego Lotniska Chopina, jak LOT, British Airways, Air France, KLM, Alitalia, Lufthansa, Swiss, SAS, Norwegian, Finnair, TAP, CSA, Air Baltic, Aerofłot, UIA, Belavia, El Al, Air China, Turkish Airlines, Emirates, Qatar Airways, będą to również tak zwane linie niskokosztowe i cargo. "Nasze działanie jest starannie przemyślane. Nie da się dobrze zaplanować lotniska, nie pytając się o zdanie tych, którzy będą z niego korzystać, czyli przede wszystkim przewoźników lotniczych. Konsekwentnie budujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność" - powiedział, cytowany w komunikacie, pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild.
Konsultacje z przewoźnikami
Inauguracyjne spotkanie zostało zaplanowane w Warszawie na 18 lipca. Kolejne spotkania mają odbyć się jeszcze w tym roku. "Działalność ACC będzie miała na celu weryfikację założeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników, wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt oraz wstępną analizę kosztów i korzyści" - czytamy.
Jak dodano, cel jest taki, żeby planowane rozwiązania były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami przewoźników: technicznymi, operacyjnymi i finansowymi. Spółka wskazała, że w ramach konsultacji liczy na wiedzę i doświadczenie ekspertów IATA. "Jesteśmy bardzo zadowoleni z bliskiej współpracy z CPK przy tym kluczowym projekcie dla transportu lotniczego w Europie. Według prognoz europejski popyt na podróże wzrośnie do 2037 roku o około 50 procent, dlatego niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć" - powiedział, cytowany w komunikacie, wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę Rafael Schvartzman. Spółka podkreśliła, że uzgodnione przez CPK i IATA zasady zarządzania projektem stanowią, iż – poza zwyczajowo wybieranym przez uczestników ACC przewodniczącym Komitetu Konsultacyjnego – współprzewodniczącym będzie przedstawiciel CPK. Ma to pozwolić to spółce na lepsze i bardziej efektywne prowadzenie całego procesu konsultacji.
Proces uzgodnień
W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm, takich jak między innymi LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, Lotos, PERN, LOT AMS, LS Airport Services, Polski Holding Hotelowy, FedEx, DHL, UPS i TNT Express. Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapami inwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Do końca maja do CPK wpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, między innymi obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd. W tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Także w tym roku CPK zleci plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. masterplan.
Plan będzie zawierał między innymi prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości około 100 milionów pasażerów. Do końca 2019 roku mają zakończyć się prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.
W połowie maja podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach zaprezentowano schemat koncepcyjny lotniska i związanej z nim infrastruktury.
Autor: mb / Źródło: PAP, tvn24bis.pl