Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest niepotrzebna - ocenili posłowie Koalicji Obywatelskiej podczas konferencji w Baranowie. Jak zaznaczali, w okolicy są już cztery lotniska, a w czasie kryzysu inwestycja jest zbyt kosztowna.
Poseł KO Konrad Frysztak wskazał, że w zarządzie CPK jest pięć osób, co "w sumie stanowi miesięcznie 250 tysięcy złotych i blisko 3 miliony złotych rocznie na samo wynagrodzenie członków zarządu"; nazwał to "sasinizmem i rozrzutnością pieniędzy".
"Ruch może być obsłużony przez istniejące lotniska"
Zdaniem posła pieniądze powinny trafić do samorządów zamiast do CPK. Frysztak dodał, że w czasie kryzysu (10 kwietnia) w skład zarządu powoływany został kolejny członek.
Odnosząc się do planów budowy CPK, poseł KO Maciej Lasek zauważył, że "na terenie okolicznym są cztery lotniska". Jego zdaniem dwa z tych lotnisk obsługują dziś połowę ruchu lotniczego na poziomie połowy ruchu lotniczego w CPK.
Dodał, że jeśli lotniska Okęcie i Modlin otrzymają drobne inwestycje i doliczymy porty w Radomiu i Łodzi, "to może się okazać, że cały planowany tutaj (na CPK - red.) ruch może być obsłużony przez istniejące lotniska".
Zdaniem Laska wymienione cztery porty lotnicze "mają niepodważalną zaletę - one już są, zostały wybudowane".
"Jeśli nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniądze"
Poseł przypomniał, że branża lotnicza jest wrażliwa na zaburzenia: kryzys paliwowy, zamachy 11 września, wybuch wulkanu (w 2010 r.), obecnie pandemia, a w przyszłości koszty związane z walką z globalnym ociepleniem. "To może spowodować, że to lotnisko nie będzie nam potrzebne".
Lasek ocenił, że koszt budowy CPK może znacznie przekroczyć szacowane dziś 75 mld zł.
- Jeśli nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniądze - powiedział poseł Michał Szczerba (KO), dodając, że CPK jest inwestycją, "na której ktoś chce zarobić".
Szczerba wskazał, że konsekwencją budowy CPK będzie likwidacja Lotniska Chopina na warszawskim Okęciu. - Kto kupi te grunty?- pytał poseł. Zdaniem Szczerby warszawiacy są przeciwni likwidacji lotniska Chopina.
O CPK
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.
Źródło: PAP