- Jesteśmy na wstępnym, trudnym etapie, kiedy po raz pierwszy pokazano pewne planowane przebiegi tras i one budzą społeczne emocje, one są zrozumiałe - powiedział pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. - Są składane uwagi, my je wszystkie rozpatrzymy - zapowiedział. Horała dodał, że po formalnym zakończeniu przyjmowania uwag dotyczących nowych linii kolejowych i drogowych w ramach CPK, rozpoczną się spotkania z lokalnymi społecznościami.
Uczestnicy konsultacji do 10 marca mogą zgłaszać opinie do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL), które zawiera między innymi założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których budowa jest planowana w związku z powstaniem lotniska.
Wnioski i opinie można zgłaszać na stronie konsultacje.cpk.pl.
Konsultacje w sprawie tras
- 10 marca zamykamy przyjmowanie uwag w tym procesie ogólnopolskim. Ale to nie jest koniec. To jest początek konsultacji - poinformował na piątkowej konferencji prasowej Horała.
- Następnie w ciągu kilku tygodni (...) będziemy jeździć po całym kraju, spotykać się z lokalnymi społecznościami, samorządami, żeby te zgłoszone uwagi przedyskutować, rozważyć ewentualne alternatywne przebiegi, które były wskazywane - przebadać je, czy są możliwe pod względem środowiskowym, zgodności z prawem, wymogów technicznych - wyliczał.
- Pewnie w ciągu kilku miesięcy zaproponujemy aktualizację czy aneks, czy rozbudowę SSL, uwzględniający zgłaszane uwagi. Następnie znów wrócimy do lokalnych społeczności w poszczególnych procesach inwestycyjnych, na etapie chociażby ubiegania się o decyzję środowiskową. Będą kolejne etapy konsultacji, spotkania z mieszkańcami - zapowiedział Horała.
Kontrowersje
Sprzeciw wobec zaproponowanych przez CPK w SSL tras nowych inwestycji linii kolejowych zgłaszają przedstawiciele samorządów, między innymi łódzkiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego, śląskiego.
Tłumaczą, że będą one przebiegały między innymi w okolicach terenów przyrodniczych, między osiedlami mieszkaniowymi, przez działki przedsiębiorców. Mieszkańcy obawiają się wysiedleń, do których będą zmuszani, szczególnie z niedawno wybudowanych domów. - Jesteśmy na wstępnym, trudnym etapie, kiedy po raz pierwszy pokazano pewne planowane przebiegi i one budzą społeczne emocje, one są zrozumiałe. Są składane uwagi, my je wszystkie rozpatrzymy - mówił w piątek Horała. Jak tłumaczył, "narosło przy tym trochę nieporozumień, trochę być może czasem dezinformacji". - Są informacje np. o linii prowadzącej przez środek parku w Łodzi, podczas gdy prowadzi tunelem pod drogą przy parku - co jest zasadniczą różnicą - wskazywał.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Ma powstać 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na około trzech tysiącach hektarów. CPK w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo około 100 milionów.
Według wcześniejszych deklaracji łączne koszty budowy CPK szacowane są na 35 miliardów złotych, w tym 16-19 miliardów złotych na realizację części lotniskowej, 8-9 miliardów złotych – kolejowej i 7 miliardów złotych – drogowej.
Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.
Autor: mb / Źródło: PAP