Oszuści podszywają się pod kolejne banki. "Wprowadzenie danych grozi utratą środków"

Oszust nie wiedział, że dodzwonił się do policjanta
Tak oszust próbował przekonać policjanta do zainstalowania programu do zdalnego sterowania komputerem
Źródło: tvn24.pl, policja Lubin
Zespół cyberbezpieczeństwa w Komisji Nadzoru Finansowego (CSIRT KNF) ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod Bank Millennium i Santander Bank Polska. Cyberprzestępcy w wiadomościach e-mail wysyłają informację o braku aktywacji usług bezpieczeństwa.

CSIRT KNF w najnowszym wpisie na Twitterze ostrzega "przed kolejnymi oszustwami e-mail". "W tym przypadku cyberprzestępcy podszywają się pod Santander Bank Polska i Bank Millennium zachęcając do aktywacji usług" - czytamy dalej.

Millennium i Santander - maile od oszustów

Do ostrzeżenia dołączono zrzuty ekranów z przykładowymi wiadomościami e-mail od oszustów klientów obu banków. "Nasz system rozpoznaje, że nie aktywowałeś jeszcze naszej nowej usługi bezpieczeństwa Santander Mobile, dzięki czemu możesz łatwo zarządzać swoim kontem Santander" - czytamy w wiadomości (pisownia oryginalna). Do wiadomości jest dołączony link do rzekomej aktywacji aplikacji.

Z kolei w przypadku maili do klientów Banku Millennium możemy przeczytać: "Informujemy, że dzienny / miesięczny limit wydatków na Twojej karcie Debit MasterCard wynosi teraz 250 zł" - napisano. Dodano również link, do aktywowania rzekomego wyższego limitu.

Linki przekierowują na fałszywe strony banków, dlatego CSIRT apeluje: "Wprowadzenie swoich danych w fałszywym panelu logowania grozi utratą środków. Nie dajcie się oszukać".

Oszuści podszywają się pod banki

CSIRT KNF ostrzegał też przed podobną kampanią oszustów podszywających się pod ING Bank Śląski. Cyberprzestępcy w wiadomościach e-mail wysyłają informację o braku aktywacji usług bezpieczeństwa.

Kilka dni temu CSIRT KNF informował też o oszustach podszywających się pod PKO BP. Wcześniej Santander Bank Polska ostrzegał, że oszuści rozsyłali wiadomości w mediach społecznościowych i podszywali się pod bank. Przestępcy zachęcali do inwestycji, która miała rzekomo dać wysoki zarobek. Pojawiło się też nowe oszustwo "na Blika".

Większą aktywność oszustów potwierdzają dane. Z raportu Narodowego Banku Polskiego wynika, że w trzecim kwartale 2021 roku odnotowano 7709 oszustw przy użyciu polecenia przelewu, co oznacza wzrost w stosunku do drugiego kwartału o 53,6 procent. Chodzi o sytuację nieuprawnionego dostępu do konta i wykonywanie przelewów przez oszustów na przykład po zainfekowaniu komputera złośliwym oprogramowaniem lub wyłudzeniu od klienta danych do logowania.

Łączna kwota oszukańczych poleceń przelewu wyniosła tylko w trzecim kwartale blisko 32 mln zł.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Zobacz także: