Robimy wszystko, by przyspieszyć realizację projektów kolejowych i drogowych - powiedział we wtorek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Zapowiedział projekt przepisów, które pozwolą przyspieszyć proces inwestycyjny.
Adamczyk we wtorek podczas posiedzenia rządu przedstawił sprawozdanie z półrocznej działalności swojego resortu.
Na co wydać pieniądze?
- Stajemy przed olbrzymim wyzwaniem wydania 67 mld zł w tej (perspektywie) UE na infrastrukturę kolejową. W tym roku powinniśmy wydać praktycznie rzecz biorąc ponad 7 mld zł. Tak zapowiadał poprzedni rząd. Zastaliśmy puste szuflady pomimo tego, że rozpisano 15 przetargów w ubiegłym roku na modernizację infrastruktury kolejowej. Ale to tylko przetargi, które służyły "rezonowaniu" różnego rodzaju obietnic wyborczych przez rząd PO-PSL - powiedział Adamczyk. - Lada dzień złożymy projekt ustawy w tej sprawie, czyli takiej nowelizacji przepisów, który pozwoli przyspieszyć proces inwestycyjny - dodał. Dodał, że resort zdiagnozował problemy w procesie inwestycyjnym. - Zdiagnozowaliśmy miejsca, które powodują, że przygotowanie projektu inwestycji, całego procesu budowy, trwa ponad dwa lata. Mamy nadzieję na jego przyspieszenie. Jednym z wyzwań jest także współpraca z wojewodami. To często w urzędach wojewódzkich wydawane są decyzje dotyczące realizacji inwestycji drogowych czy kolejowych. Tutaj liczymy na bardzo bliską współpracę. W przyszłym tygodniu zapraszamy wojewodów, ich urzędników, wskazujemy im na miejsca, które blokują inwestycje - podkreślił szef resortu infrastruktury.
Dialog na kolei
Wspomniał, że resort wznowił prace nad wieloletnim programem utrzymaniowym infrastruktury kolejowej. - Wznowiliśmy dialog na kolei. Nasi poprzednicy, którzy spotkali się z branżą wykonawców inwestycji kolejowych i drogowych mieli dla nich tylko jedno słowo; "jesteście oszustami, złodziejami, jesteście potencjalnymi osobami, które korumpują". Dialog z branżą kolejową i drogową, ze związkami zawodowymi, praktycznie nie istniał. Przywróciliśmy dobre obyczaje, przywróciliśmy dobre relacje z tymi środowiskami - powiedział minister. Poinformował, że powołany został zespół, który zajmuje się optymalizacją kosztów budowy autostrad i dróg ekspresowych. - To jest zapowiadane przez z nas działanie i ono jest już na ukończeniu. Został powołany zespół, złożony z ekspertów tak resortowych, jak i ze strony społecznej. Przedstawimy na dniach propozycję optymalizacji budowy autostrad, dróg ekspresowych w Polsce - wskazał Adamczyk. - Można budować drogi taniej, szybciej i we właściwej technologii - ocenił.
Uratowany kontrakt
Adamczyk powiedział, że jego resort uratował kontrakt na 20 pociągów dla PKP Intercity.
- Udało nam się, i mówię to z pełną odpowiedzialnością, uratować kontrakt na produkcję 20 pociągów przez Pesę Bydgoszcz(...), które poruszają się dzisiaj po polskich torach. To było bardzo trudne przedsięwzięcie - powiedział Adamczyk. Minister powiedział, że resort podjął działania związane z rozliczeniem środków unijnych na lata 2007-2013, przeznaczonych na realizację inwestycji kolejowych. - Część z 13,2 mld zł było bardzo poważnie zagrożona, udało nam się te środki rozliczyć (...) - powiedział Adamczyk. Poinformował, że od 16 listopada 2015 r. podpisano umowy dla 22 zadań inwestycyjnych o łącznej długi 274,2 km w tym 17 km autostrad, ponad 240 km dróg ekspresowych. - Wartość tych kontraktów podpisanych z wykonawcami do dnia dzisiejszego to bez mała 10 mld zł - wskazał.
Zainteresowanie Via Carpatia
Adamczyk podkreślił, że trasa Via Carpatia to jeden z najważniejszych projektów dla jego resortu. - Via Carpatia to wielki projekt komunikacyjny, drogi ekspresowej, która ma z założenia nie tylko ożywić województwa wschodnie, ale przede wszystkim wytworzyć oś komunikacyjną, gospodarczą, transportową północ-południe. Żadna z tej osi praktycznie nie była realizowana pomimo 8-letniego wysiłku, nie mamy zakończonych inwestycji na osi północ-południe, nie ma przejezdności od Bałtyku do południowej granicy państwa - powiedział Adamczyk. - Via Carpatia to projekt, który mamy nadzieję, uda nam się zrealizować - dodał. Przypomniał, że w marca br. odbyło się spotkanie w Warszawie ministrów transportu państw zainteresowanych realizacją tym przedsięwzięciem. - Jest duże zainteresowanie tym projektem, są kolejne państwa, które wpisują się w działania na rzecz realizacji tego projektu - podkreślił Adamczyk.
Prawo budowlane
Adamczyk zapewniał, że do końca roku Radzie Ministrów zostanie przedstawiony nowy projekt kodeksu budowlanego. Poinformował, że nad nowelizacją Prawa budowlanego pracują urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pod kierownictwem wiceministra Tomasz Żuchowskiego. Przypomniał, że w 2012 roku ówczesny premier Donald Tusk powołał do życia Komisję Kodyfikacyjną Prawa budowlanego, której zadaniem było uporządkowanie i znowelizowanie Prawa budowalnego. Zdaniem Adamczyka Komisja nie wywiązała się ze swoich obowiązków, dlatego w styczniu br. minister odwołał członków Komisji. W ubiegłym tygodniu w Sejmie wiceminister Żuchowski mówił, że resort będzie tworzył nowy kodeks w oparciu o dobre rozwiązania z przygotowanego przez Komisję projektu. Zdaniem resortu obowiązujące Prawo budowlane jest skomplikowane, a przepisy mało przejrzyste. Najwięcej problemów związanych z przepisami występuje w obszarze planowania i zagospodarowania przestrzennego, a także brak jest przepisów regulujących jednoznacznie kwestie odszkodowań w budownictwie.
Poczta Polska operatorem narodowym
Minister Adamczyk mówił także o zadaniach, jakie stoją przed Pocztą Polską. Podkreślił, że sytuacja, gdy inny operator, nie będący operatorem narodowym, wygrywał przetarg na obsługę instytucji publicznych, jest niedopuszczalna. Adamczyk miał na myśli przetarg na obsługę korespondencji sądowej z 2013 roku, który wygrała spółka InPost. W grudniu ubiegłego roku ogłoszono wyniki kolejnego przetargu, który wygrała Poczta Polska i od 1 marca br. to ona zajmuje się dostarczaniem przesyłek sądowych. - Dzisiaj pracujemy nad tym, aby Poczta Polska stała się, tak jak to dzieje się w innych krajach europejskich, narodowym operatorem - podkreślał Adamczyk. Wskazał, że resort musi doprowadzić do tego, aby zdobywanie kontraktów na obsługę korespondencji organów administracji publicznej przez Pocztę Polską odbywało się bez przetargu. Z wcześniejszych zapowiedzi ministerstwa wynika, że głównymi zadaniami stojącymi przed Pocztą Polską SA jest sprawa podwyżek wynagrodzeń dla pracowników oraz rozwój usług, by m.in. sprostać konkurencji, w tym zmiana korespondencji listowej na elektroniczną. Resort zapowiadał także przebudowę informatycznych systemów centralnych, rozwój technologii i upowszechnienie internetu. Innym ogromnym, zdaniem MIB, wyzwaniem jest wykorzystanie Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej S.A., w skład której wchodzi: Bank Pocztowy, dwa Towarzystwa Ubezpieczeniowe i Fundusz Emerytalny.
Rozmowa z ministrem Andrzejem Adamczykiem na antenie TVN24 BiS:
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock