Rozbudować czy budować w nowym przebiegu? To pytanie, na które chce znaleźć odpowiedź Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W poniedziałek ruszyły przygotowania do poprawy bezpieczeństwa na A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową w województwie dolnośląskim.
GDDKiA ogłosiła przetarg, w którym zadaniem projektantów będzie "przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4".
Trzy warianty
Jak czytamy w komunikacie, termin składania ofert przypada na 22 stycznia 2019 roku.
"Komisja przetargowa po zweryfikowaniu ofert wskaże najkorzystniejszą. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 roku (przy założeniu, że nie będzie odwołań). Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni" - wskazano.
Dyrekcja poinformowała, że przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty rozwiązań.
Pierwszy z nich zakłada rozbudowę istniejącej autostrady A4 przez budowę jednej jezdni (trzy pasy ruchu i pas awaryjny). W drugim miałaby zostać wybudowana droga w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od na przykład węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3). Trzeci wariant zakłada budowę A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa.
Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został jeszcze w latach 30. XX wieku.
Według GDDKiA obecnie autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. "W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych" - dodano. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych.
Tymczasem z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tysięcy pojazdów na dobę. Co powoduje, że podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe korki.
Poprawa bezpieczeństwa
W komunikacie przypomniano, że w ostatnich latach GDDKiA podejmowała szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskim odcinku autostrady A4.
"Na odcinku od Przylesia (granica z województwem opolskim) do Wrocławia przeprowadzono prace remontowe na prawie 80 km odcinku A4. Natomiast na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej, wyremontowanym w latach 2002-2007, na ponad 40 kilometrach autostrady wprowadzono znaki zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe" - wskazano.
Obecnie trwa montaż ogrodzenia, którego celem będzie szczelne wygrodzenie autostrady.
Autostrada A4
Autostrada A4 prowadzi z zachodu na wschód Europy przez południową Polskę. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl, do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa-Krakowiec.
Autostrada należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.
Autor: mb\kwoj / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock