Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze ogłosił przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 18 - poinformowało na stronie internetowej Ministerstwo Infrastruktury. Ze względu na betonowe płyty i fatalny stan nawierzchni odcinek nazywany jest przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy".
Zadanie obejmuje budowę ponad 70 km nowej jezdni autostrady. Chodzi o odcinek Olszyna - węzeł Golnice. Termin składania ofert na dostosowanie pierwszych 22 km drogi do parametrów autostrady mija 15 stycznia 2019 r. "Po ocenie potrzeb inwestycyjnych w skali całego kraju, mając też na uwadze dostępne środki finansowe w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), Minister Infrastruktury w sierpniu 2018 r. podjął decyzję o skierowaniu do realizacji inwestycji polegającej na budowie południowej jezdni autostrady A18 w. Olszyna – w. Golnice" - głosi informacja na stronie resortu.
Co zbudują?
Zamówienie GDDKiA, jak wynika z informacji zamieszczonej na stronie MI, obejmuje wykonanie robót budowlanych na odc. od km 11,86 do km 33,76 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady, węzła autostradowego Żary, obiektów inżynierskich - 3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, 1 most, 1 przejście pod autostradą. Droga A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Południowa jezdnia A18 jest wybudowana z betonowych płyt, powstała jeszcze w latach 30. XX wieku.
Zły stan techniczny
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że na przebudowę południowej nitki trasy A18 kierowcy czekali od lat. - Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna – Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. Wykonywane na bieżąco zabiegi utrzymaniowe nie poprawiają długofalowo komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników drogi, dlatego konieczna jest gruntowna przebudowa tej trasy - mówił Adamczyk. Remont północnej jezdni, prowadzącej w kierunku Berlina, ukończono w 2007 roku.
Autor: tol//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock/Ministerstwo Infrastruktury