Tencent Holdings, największa chińska firma technologiczna pod względem kapitalizacji rynkowej, odnotowała 13-procentowy wzrost przychodów w pierwszym kwartale. Jak wynika z raportu wpłynął na to rozwój branży gier i reklam wspomaganych sztuczną inteligencją.
Tencent, największa na świecie firma zajmująca się grami wideo i operator platformy do przesyłania wiadomości WeChat, odnotowała przychody w wysokości 180 miliardów juanów (24,97 miliarda dolarów) za kwartał zakończony 31 marca.
Wyniki te przekroczyły średnią prognozę analityków LSEG, wynoszącą 174,6 mld juanów. Jak wynika z danych LSEG, zysk netto za kwartał wyniósł 47,8 mld juanów, podczas gdy analitycy oczekiwali 52,2 mld juanów.
Udany okres dla gier
Jak wskazuje Reuters największy wpływ na wzrost przychodów miała dobra sytuacja w segmencie gier. Spółka skorzystała na złagodzeniu przepisów w chińskim sektorze gier po surowych ograniczeniach obowiązujących w poprzednich latach.
W tym kwartale przychody z gier na rynku krajowym wzrosły o 24 proc. do 42,9 miliardów juanów, a przychody z gier na rynku międzynarodowym zwiększyły się o 23 proc. do 16,6 miliardów juanów. Wśród tytułów, które przyczyniły się do wzrostu, znalazły się "Dungeon & Fighter Mobile", wydany w maju 2024 r., i strzelanka "Delta Force", która zadebiutowała we wrześniu.
Plany rozwoju sztucznej inteligencji
Tencent zwiększył inwestycje w sztuczną inteligencję i w marcu poinformował, że przeznaczy niski, dwucyfrowy procent przychodów z 2025 r. na wydatki kapitałowe, głównie na rozwój sztucznej inteligencji. W czwartym kwartale 2024 roku firma przeznaczyła 39 mld juanów na rozwój AI.
Firma opracowała własny zastrzeżony duży model generatywnej sztucznej inteligencji o nazwie Hunyuan, a w marcu upubliczniła wersję o nazwie T1.
Jak zauważa Reuters spółka jest również jedną z najbardziej otwartych firm na przyjmowanie technologii innych firm.
Tencent został pierwszą dużą chińską firmą technologiczną, która zintegrowała technologię DeepSeek. Chińskiego startupu AI, który zyskał rozgłos na początku tego roku dzięki wydaniu modeli AI, które rywalizują z zachodnimi odpowiednikami przy niższych kosztach rozwoju.
Integracja DeepSeek została wdrożona w głównych produktach Tencent, w tym WeChat — flagowym komunikatorze i systemie płatności firmy z ponad 1 miliardem aktywnych użytkowników — oraz Yuanbao, własnym asystencie AI Tencent.
Zysk w usługach biznesowych i marketingowych
Przychody z usług marketingowych w tym kwartale wyniosły 17,7 mld, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku, częściowo z powodu solidnych ulepszeń technologii reklamowych opartych na sztucznej inteligencji, których korzyści obejmują bardziej ukierunkowane reklamy.
Segment FinTech i usług biznesowych firmy, który obejmuje pożyczki konsumenckie, zarządzanie majątkiem i usługi w chmurze, odnotował przychody w wysokości 27,6 mld juanów, co oznacza wzrost o 16 proc.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Mamun_Sheikh / Shutterstock