Bycie youtuberem wymaga systematyczności i pomysłów, ale dzięki temu rocznie można zarobić kilkadziesiąt tysięcy złotych. 26 polskich youtuberów może pochwalić się ponad milionem wiernych fanów. Polska ma więcej kanałów subskrybowanych przez ponad milion użytkowników niż takie kraje, jak Włochy czy Hiszpania.
YouTube to najpopularniejsza na świecie społeczność internetowa, pozwalająca na odnajdywanie, oglądanie i dzielenie się oryginalnymi materiałami wideo. Platforma ma ponad miliard użytkowników na całym świecie, do serwisu trafia co minutę ponad 400 godzin materiałów wideo.
- Youtuberzy stają się popularni i zyskują tysiące subskrypcji dzięki oryginalnym i kreatywnym pomysłom oraz systematyczności. Tworzą bardzo różnorodne materiały - od lekcji gotowania i makijażu po newsy, muzykę czy eksperymenty naukowe - mówi Tomasz Czudowski, odpowiedzialny za marketing YouTube w Europie Środkowo-Wschodniej.
Kanały filmowe
Filmy na YouTube pojawiają się na kanałach, co ma ułatwić odbiorcom dotarcie do interesujących ich bloków treści, a nie tylko pojedynczych filmów. Jeśli ktoś subskrybuje dany kanał, otrzymuje powiadomienia o nowych filmach mailem lub po zalogowaniu na stronie głównej YouTube.
- Platforma przyciąga zwłaszcza nowe pokolenie, ponieważ oferuje bogate i różnorodne treści, do których ma się szybki dostęp kiedy tylko się chce, na dowolnych urządzeniach. Globalnie już ponad 60 procent odsłon filmów na YouTube odbywa się z urządzeń mobilnych - mówi Tomasz Czudowski. Jak tłumaczy, kanały, które mają ponad 10 tys. wyświetleń, mogą przystąpić do programu partnerskiego YouTube i otrzymywać przychody z reklam wyświetlanych przy ich filmach wideo. Program zapewnia również dostęp do dodatkowych narzędzi YouTube, takich jak np. możliwość wgrywania dłuższych filmów w jakości HD czy zaawansowane zmiany wyglądu kanału.
Komercyjna współpraca
Innym sposobem zarabiania jest komercyjna współpraca twórców z markami. Dzięki temu, że w filmach są lokowane produkty, firmy mają szansę dotrzeć do swojej grupy docelowej w naturalny i atrakcyjny sposób. Polscy YouTuberzy niechętnie się wypowiadają o swoich zarobkach. Mówią, że są one mniejsze niż na przykład w Stanach Zjednoczonych. Tam stawki liczone są na przykład od liczby wyświetleń, a ich wysokość jest zdecydowanie niższa niż w Polsce. - U nas zarabia się głównie za kampanie reklamowe, lokowanie produktu itd. A to, jaka firma zgłosi się do youtubera i co zaproponuje - zależy od tego, ilu youtuber ma odbiorców, co jest na jego kanale, no i ile wyświetleń jest w stanie zapewnić - mówi anonimowo jeden z polskich youtuberów.
Inny dodaje, że bywa, iż za zlecenie reklamowe średnio dostaje od kilku do kilkudziesięciu tysięcy.
- Bycie youtuberem wymaga systematyczności i pomysłów. Ale dzięki temu rocznie generuje kilkadziesiąt tysięcy złotych - dodaje.
Miliony fanów
Jak mówi Czudowski, polscy twórcy doskonale potrafią wykorzystać możliwości, jakie daje im platforma.
- Dziś mamy więcej kanałów subskrybowanych przez ponad milion użytkowników niż takie kraje, jak Włochy czy Hiszpania. 26 polskich youtuberów może pochwalić się ponad milionem wiernych fanów - zapewnia.
Ranking najpopularniejszych polskich youtuberów otwiera SA Wardęga. To jeden z tych twórców, którzy walczą nie tylko o polską publiczność. Spośród 3,5 mln osób, które subskrybują kanał Wardęgi, tylko część stanowią Polacy. Jego najsłynniejszy film - "Mutant Giant Spider Dog" to międzynarodowy hit, który dziś ma już 166 milionów odtworzeń. To też jedyna polska produkcja, która stała się filmem roku na globalnej liście YouTube Rewind 2014.
Drugi najpopularniejszy polski kanał to Abstrachuje.tv - prawie 2,5 mln subskrybentów, tworzony jest przez Czarka Jóźwika, Roberta Pasuta i Rafała Masnego.
Autor: MS / Źródło: PAP