Zarząd firmy CD Projekt wziął odpowiedzialność za błędy w niedawno wydanej grze Cyberpunk 2077 i zapowiedział w korespondencji do pracowników, że bez względu na oceny graczy czy krytyków pracownicy otrzymają premie. Wcześniej firma miała wypłacić bonusy w oparciu o wysokość recenzji gry - podaje Bloomberg.
Gra Cyberpunk 2077 miała premierę w czwartek, 10 grudnia. Jeszcze w przedsprzedaży gracze zakupili ponad 8 milionów kopii. Tego samego dnia spółka poinformowała, że należności z przedsprzedaży Cyberpunk 2077 przewyższyły nakłady związane z jej produkcją i promocją. Na początku listopada DM BOŚ szacował łączny budżet Cyberpunka 2077 na 1,2 mld zł. To jedna z najdroższych gier w historii.
W piątek ocena gry na serwisie Metacritic wynosiła 90 na 100. Jeśli miałaby spaść, to znalazłaby się poniżej poziomu, według którego miały być wypłacane premie dla pracowników - podaje Bloomberg.
Premie a recenzje i oceny gry Cyberpunk 2077
"Wcześniej nasz system premiowy skupiał się na recenzji gry i dacie premiery, ale po wzięciu pod uwagę okoliczności uznaliśmy, że nie byłoby to sprawiedliwe. Nie doceniliśmy, jak czasochłonne i skomplikowane jest to i zrobiliście wszystko, by dostarczyć też ambitną, wyjątkową grę" - miał napisać w mailu, do którego dotarł Bloomberg, Adam Badowski, szef studia CD Projekt.
Jak podał Bloomberg, przedstawiciele firmy nie udzielili jeszcze komentarza w tej sprawie.
Portal wyjaśnił, że system premiowy w CD Projekt był dość skomplikowany. Każdego miesiąca szefowie przyznawali pracownikom, którzy ich zdaniem zasłużyli na wyróżnienie, tokeny, na których było logo studia. Te tokeny miały być zamienione na bonusy, gdy gra Cyberpunk 2077 spełni określone kryteria - dotyczące recenzji oraz daty premiery. Teraz jednak - bez względu na oceny - bonusy mają być wypłacone. Są to dodatki, które nie wchodzą w skład corocznych premii wypłacanych z zysków firmy.
Cyberpunk 2077 - oceny graczy i krytyków
Gracze konsolowi negatywnie oceniają Cyberpunk 2077 - w sobotę średnia pierwszych ocen na portalu Metacritic dla wersji gry na Sony PlayStation 4 wynosi 2,3 pkt., a wersji na Microsoft Xbox One to 2,8 pkt., w dziesięciostopniowej skali.
W piątek wieczorem Metacritic odblokował użytkownikom możliwość oceny nowej gry CD Projektu - Cyberpunk 2077, której premiera miała miejsce w czwartek. Wersję gry na PlayStation 4 do soboty oceniło 2712 graczy, a wersję na Xbox One 899 osób.
Według ocen dużej części graczy, Cyberpunk 2077 rozczarowuje słabą grafiką oraz licznymi błędami. Jak dotąd na portalu pojawiły się również dwie recenzje branżowe Cyberpunka w wersji na konsolę Sony, z ocenami 35 pkt. i 68 pkt. Recenzenci, podobnie jak gracze, wskazują na dużą liczbę błędów w grze.
Użytkownicy Metacritic mogą ponadto oceniać od piątku wersję gry na komputery PC - średnia wynosi obecnie 5,8/10 pkt., ale liczba ocen sięga jedynie ok. 1 tys. Dużo większa liczba graczy PC ocenia tytuł na Steam (obecnie prawie 83 tys. recenzji), gdzie średnia wynosi 78 proc.
Metacritic to serwis internetowy agregujący recenzje, m.in. gier komputerowych, ze strony mediów branżowych oraz graczy.
Kurs akcji CD Projekt
W tym tygodniu kurs spółki CD Projekt spadł o 27,65 procent i wrócił do poziomów z początku kwietnia. W ocenie analityków powodem jest realizacja strategii "kupuj plotki, sprzedawaj fakty", a także gorsze od oczekiwań oceny gry Cyberpunk 2077.
Kurs akcji firmy kontynuował w piątek mocne spadki po premierze swojej najnowszej gry - Cyberpunk 2077. Na koniec dnia kurs spadł o 11,46 procent do 320,5 zł.
Źródło: Bloomberg, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock