Apple nie jest już wyłącznym właścicielem nazwy iPhone w Chinach. Technologiczny gigant z Kalifornii przegrał apelację w pekińskim sądzie z lokalną firmą. I teraz ta posiada prawo do sprzedaży torebek i innych wyrobów skórzanych pod nazwą "IPHONE". To kolejne negatywne sygnały płynące z tego rynku dla amerykańskiej firmy.
Firma Xintong Tiandi zarejestrowała znak towarowy IPHONE do produkcji wyrobów skórzanych w 2007 roku, pięć lat po Apple, który zarejestrował tą samą nazwę w Chinach dla oprogramowania i sprzętu komputerowego.
Nie mogą udowodnić
Apple najpierw skierował sprawę do chińskiego organu zajmującego się znakami towarowymi, a następnie złożył pozew w sądzie niższej instancji w Pekinie. Bez rezultatu. To spowodowało skierowanie sprawy do Najwyższego Sądu Ludowego.
Organ ds. znaków towarowych stwierdził w 2013 roku, że Apple nie może udowodnić, że "IPHONE" był już powszechnie znanym znakiem towarowym w Chinach, kiedy Xintong rejestrowała swój znak w 2007 roku. Wyrok pekińskiego Najwyższego Sądu Ludowego poparł tą decyzję, zauważając, że pierwszy iPhone został sprzedany w Państwie Środka w 2009 roku. Xintong Tiandi napisała na swojej stronie internetowej, że decyzja sądu jest odzwierciedleniem "wolnego rynku". Apple nie odpowiedziała na prośbę o komentarz - pisze Quartz.
To nie pierwszy raz, kiedy Apple przegrywa w Chinach sprawę o prawo do znaku towarowego na wyłączność. W 2012 roku sąd orzekł, że firma z Cupertino powinna zapłacić 60 mln dolarów firmie technologicznej z Shenzhen, aby zakończyć spór o nazwę iPad.
Mglista przyszłość
Napięte relacje Apple z chińskimi władzami stawiają pytania o przyszłość firmy na tym rynku. W ub. tygodniu słynny amerykański miliarder Carl Icahn sprzedał wszystkie swoje udziały w spółce tłumacząc to obawami o przyszłość giganta w związku z działalnością chińskiego rządu. W marcu br. Pekin wprowadził przepisy nakazujące przechowywanie całej treści publikowanej w internecie w Chinach na serwerach znajdujących się w tym kraju. W efekcie spowodowało to zamknięcie należących do Apple'a serwisów iBooks i iTunes. W 2015 roku sprzedaż produktów Apple'a w Chinach wyniosła więcej niż w całej Europie. Jednak po latach wysokiego wzrostu wyniki są coraz słabsze. Jak wynika z najnowszego raportu kwartalnego sprzedaż w tym kraju spada, a przychody zmniejszyły się aż o 26 proc. rok do roku.
Słabe wyniki Apple:
Autor: ToL//km / Źródło: Quartz, The Guardian, BBC
Źródło zdjęcia głównego: iphone.vc