Przedstawiciele Związku Banków Polskich ostrzegają przed telefonami od oszustów podszywających się pod ZBP. "Jest to próba wyłudzenia danych" – podkreślono. Efektem może być kradzież pieniędzy z rachunku bankowego.
Jak poinformowano w komunikacie, do Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP trafiają zgłoszenia o próbach wyłudzania danych osobowych osób fizycznych. "Bliżej nieustalone osoby, dzwonią na telefony potencjalnych ofiar, a ich połączenie identyfikowane jest jako połączenie z numeru centrali Związku Banków Polskich" – czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie ZBP.
ZBP ostrzega przed oszustami
Jak wyjaśniono, "oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym pod numer Związku Banków Polskich". "Podatność ta jest znana i nie jest związana z przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa" – dodano.
W nowej kampanii oszuści podszywają się pod pracownika Związku z działu cyberbezpieczeństwa. "W niektórych przypadkach będzie znał imię i nazwisko ofiary, nazwisko panieńskie matki, a może nawet adres - znajdują je w internecie. Celem działania przestępców jest potwierdzenie posiadanych informacji i pozyskanie innych dodatkowych sensytywnych informacji" – czytamy.
Jak wyjaśniono, możliwe jest także, że stosując metody socjotechniczne ofiara będzie nakłaniania do podania jej danych np. do logowania bankowości elektronicznej lub mogą nakłaniać do zainstalowania oprogramowania na komputerze lub telefonie. Konsekwencje mogą być jednak dotkliwe.
"Jeśli tak się stanie, to oszuści mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem ofiary i w ten sposób pozyska od Ciebie dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego. Efektem tych działań może być kradzież pieniędzy z Twojego rachunku bankowego lub zaciągnięcie zobowiązań finansowych w Twoim imieniu" – ostrzegają przedstawiciele ZBP.
W komunikacie przypomniano, że pracownicy Związku Banków Polskich nigdy nie będą próbowali uzyskać poufnych danych, w szczególności związanych z obsługą bankowości.
W żadnym wypadku nie będą też zachęcali do instalowania dodatkowego oprogramowania. "Nigdy nie będą kontaktowali się z klientami banków. Jedyny kontakt może nastąpić w sytuacjach, w których sam klient banku zwrócił się do Związku w jakiejś konkretnej sprawie i kontakt ten dotyczyć będzie jedynie tej sprawy" – dodano.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock