Akcje Apple'a taniały we wtorek nawet o 7 proc. To reakcja inwestorów na najnowsze kwartalne wyniki koncernu. Choć Apple przekroczył prognozy dotyczące przychodów, to sprzedaż iPhone'ów była wyraźnie gorsza niż oczekiwano.
Jak pisze Business Insider, ogólnie rzecz biorąc liczby są dobre. Ale analitycy byli zdecydowanie rozczarowani wynikiem sprzedaży iPhone'ów.
Jak tłumaczył Tim Cook, było to częściowo spowodowane mniejszą liczbą zapasów.
Spółka miała bowiem 600 tys. mniej zapasów iPhone'ów. Gdyby pojawiły się one w sprzedaży, z całą pewnością końcowy wynik nie wyglądałaby aż tak źle. Dla firmy z Cupertino oznaczałoby to dodatkowy przychód w wysokości 396 mln dolarów, bowiem średnia cena iPhone'a wynosi 660 dolarów.
Mimo niższych od oczekiwanych dochodów z iPhone'ów, to był mocny kwartał. Sama ich sprzedaż wzrosła bowiem o 35 proc. w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.
Wyniki za kwartał
Przychody: 49,6 mld dol. (roczny wzrost o 33 proc.), prognozy analityków: 49,4 mld dol.
EPS (wskaźnik zysku na akcji): 1,85 dol., wzrost o 45 proc. wobec średnich prognoz analityków na poziomie 1,81 dol.
Sprzedaż iPhone'ów: 47,5 mln, wzrost o 35 proc., prognozy analityków 48,8 mln (spekulowano o potencjalnym przekroczeniu 50 mln)
iPad: 10,9 mln, w dół o 18 proc., prognozy analityków 10,9 mln
Mac: 4,8 mln w porównaniu z 4,9 mln
Gotówka: 203 mld dolarów
Prognozy na kolejny kwartał: przychody w przedziale 49-51 mld dol., oczekiwania analityków 51,06 mld
Na zamknięciu notowań na NASDAQ notowania akcji Apple taniały o 1 proc. i kosztują 130,75 dol.
Zegarek lepszy niż iPad
Cook optymistycznie patrzy w przyszłość. Jak wskazywał, Apple miał najwyższy wskaźnik zmiany liczby użytkowników, którzy zrezygnowali z Androida na rzecz firmy z Kalifornii. Powiedział również, że tylko 27 proc. osób posiadało iPhone'a przed sięgnięciem po iPhone'a 6 lub 6+.
Ponadto, jak poinformował dyrektor finansowy koncernu Luca Maestri, aż o 87 proc. wzrosła sprzedaż w Chinach.
Następną sprawą jest Apple Watch. Apple nie posiadał wprawdzie żadnych konkretnych wyników sprzedaży zegarka, ale jak zapewnia przekracza ona wewnętrzne oczekiwania koncernu.
Sprzedaż w ciągu pierwszych dziewięciu tygodni wygląda bowiem lepiej niż po wypuszczeniu na rynek iPada.
Autor: mb / Źródło: Business Insider