TVN24 Biznes | Pieniądze

Podatek cukrowy za rogiem. Najbardziej podrożeją słodzone napoje gazowane

TVN24 Biznes | Pieniądze

Autor:
mb
Źródło:
TVN24 Biznes
Wyższe podatki w Polsce
Wyższe podatki w PolsceTVN24
wideo 2/5
TVN24Wyższe podatki w Polsce

Podatek cukrowy przyniesie kilkudziesięcioprocentowe wzrosty cen - wynika z prognoz analityków Credit Agricole. Najsilniej, bo około 35 procent mają wzrosnąć ceny słodzonych napojów gazowanych o relatywnie wysokiej zawartości cukru i niskiej cenie za 1 litr.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Od początku 2021 roku zostanie wprowadzona opłata od napojów słodzonych i energetycznych. Ma ona część stałą i zmienną. Opłata stała to 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej, dodatek 10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna), opłata zmienna to 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 gram/100 ml w przeliczeniu na litr napoju.

Opłatę będzie uiszczał raz w miesiącu podmiot, który sprzedaje napój do punktu sprzedaży detalicznej.

Jak wynika z analizy przygotowanej przez Departament Analiz Makroekonomicznych Credit Agricole, "podatek cukrowy przyniesie kilkudziesięcioprocentowe wzrosty cen".

Podatek cukrowy a ceny

"Najsilniej w ujęciu procentowym (o ok. 35 procent) wzrosłyby ceny słodzonych napojów gazowanych o relatywnie wysokiej zawartości cukru i niskiej cenie za 1 litr, które często zawierają również substancje aktywne takie jak kofeina. Wyraźnie mniejszy względny wzrost zostałby odnotowany w przypadku soków, nektarów i innych napojów, w przypadku których dzięki zawartości soku wynoszącej przynajmniej 20 procent nakładany będzie tylko zmienny element podatku. Szacujemy, że w tej kategorii ceny wzrosłyby przeciętnie o ok. 10 procent" - czytamy.

Z szacunków analityków Credit Agricole wynika, że nieznacznie mniejszy względny wzrost cen miałby miejsce w przypadku napojów energetycznych, które charakteryzują się relatywnie wysoką ceną za 1 litr. "Napoje z niższej półki cenowej z uwagi na swoją relatywnie niską cenę zdrożałyby stosunkowo silniej niż napoje z segmentu premium" - uważają analitycy.

W ich ocenie w reakcji na taką skalę wzrostu cen w przypadku słodzonych napojów gazowanych doszłoby do załamania popytu na słodzone napoje gazowane. Z prognoz wynika, że popyt na napoje słodzone obniżyłyby się od 28 procent do 49 procent. Słabszy spadek popytu zostałby odnotowany w przypadku soków, nektarów i innych napojów - od 8 do 14 procent oraz napojów energetycznych - od 6 do 11 procent.

Zmiana zapotrzebowania zgłaszanego przez konsumentów w reakcji na zmianę ceny produktu jest nazywana elastycznością cenową popytu. "Im elastyczność cenowa popytu jest wyższa, tym silniej konsumenci ograniczają spożycie danego produktu w reakcji na wzrost jego ceny, co sprawia, że trudniej na nich przerzucić podatek" - podkreślono.

Autorzy analizy jednocześnie zaznaczyli, że elastyczność pozwala na precyzyjne określenie zmiany popytu jedynie w przypadku bardzo małych zmian cen. "Stąd przedstawione wyżej szacunki są silnie obciążone i należy podchodzić do nich z dużą ostrożnością. Innymi słowy, im większa zmiana cen tym błąd naszych szacunków jest potencjalnie wyższy" - czytamy.

Analitycy Credit Agricole prognozują, że podatek cukrowy zwiększy w styczniu roczną dynamikę cen w kategorii "napoje bezalkoholowe" o około 8 punktów procentowych. W konsekwencji podbije to dynamikę cen żywności i napojów bezalkoholowych o 0,7 punktu procentowego, a cały wskaźnik inflacji o 0,2 punktu procentowego.

Credit Agricole

Obawy branży

Ustawa wprowadzająca opłaty cukrową i od tak zwanych małpek budzi obawy branży. Pracodawcy i organizacje branżowe oraz rolnicze w listopadzie zwróciły się z apelem do wicepremiera Jarosława Gowina o podjęcie inicjatywy legislacyjnej mającej na celu przesunięcie minimum o rok wejścia w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów.

"Dla większości z nich, w tym szczególnie małych i średnich, podatek ten będzie oznaczał praktycznie 100-procentowy wzrost kosztów i konieczność zapłacenia podatku w rzeczywistości obrotowego, pomimo braku dochodów ze sprzedaży produktu" - mogliśmy przeczytać w apelu.

Pod apelem podpisały się: Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Konfederacja Lewiatan, Federacja Gospodarki Żywnościowej RP, Związek Producentów Cukru, Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Autor:mb

Źródło: TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości