Do grona instytucji, w których można założyć Profil Zaufany, dołączył mBank. Profil ten umożliwia podpisywanie i wysyłanie dokumentów urzędowych przez internet, bez wychodzenia z domu. Można go założyć między innymi za pomocą internetowego konta bankowego.
Pierwszym bankiem, który wprowadził do swojej oferty możliwość zakładania profilu, był PKO Bank Polski. Później zrobiły to także ING, Millennium czy Pekao, a od 28 sierpnia także mBank.
"Ten darmowy podpis elektroniczny pozwala na załatwianie spraw urzędowych online. Daje możliwość elektronicznego podpisywania wniosków, deklaracji i logowania się do państwowych platform takich jak portal podatkowy, ePUAP czy PUE ZUS. Zyskujesz całodobowy dostęp do systemów administracji publicznej, całkowicie bez kolejek i z możliwością podglądu stanu swoich spraw" - czytamy w komunikacie.
Jak komentowali w mediach społecznościowych klienci mBanku, na wdrożenie usługi musieli oni stosunkowo długo czekać. Wyraz swojemu zdziwieniu dał nawet rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji Karol Manys.
Nie uwierzycie kto dołączył do grona tych, którzy dają swoim klientom możliwość zakładania online #ProfilZaufany #eGO. Witamy @mBankpl! https://t.co/FVbLZ5jtFI
— Karol Manys (@MC_rzecznik) 28 sierpnia 2017
Konto bankowe jest jednym ze sposobów na założenie profilu zaufanego. "Chodzi o to, że twoje dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie." - wytłumaczono na stronie obywatel.gov.
Jak założyć profil za pośrednictwem bankowości elektronicznej? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy nasz bank oferuje taką usługę, po zalogowaniu się do konta internetowego wypełnić odpowiedni formularz i wysłać.
Profil ważny jest przez trzy lata, potem jego ważność należy przedłużyć. Usługa jest bezpłatna.
Profil zaufany
Czym dokładnie jest? "Profil zaufany to zbiór informacji o użytkowniku. Wprowadzone dane są weryfikowane. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany, jest wiarygodna - nikt nie może się pod nią podszyć. Dane na profilu zaufanym są odpowiednio zabezpieczone, aby nikt, poza właścicielem, nie miał do nich dostępu i nie mógł ich wykorzystywać" - napisano na stronie obywatel.gov
Dzięki temu ułatwione jest załatwienie najprostszych urzędowych spraw przez internet za pomocą platformy ePUAP, czyli elektronicznej administracji.
Chodzi, np. o złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, zgłoszenie utraty prawa jazdy do urzędu gminy. Platforma umożliwia zerknięcie do zasobów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, żeby np. sprawdzić, czy pracodawca odprowadza za nas składki.
Jest też możliwość zarejestrowania działalności gospodarczej czy sprawdzenie punktów karnych oraz pobrania zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
Autor: ps/ms / Źródło: tvn24bis.pl