Zeznanie podatkowe za 2016 rok przez internet to najwygodniejsza forma rozliczenia. Można to zrobić do jutra do końca dnia, ale także potem system będzie działał. Skorzystało już z tego ponad 8,5 miliona Polaków. Poniżej wskazujemy pięć rzeczy, które musisz wiedzieć.
1. Jak to zrobić
Aby rozliczyć PIT, należy wejść na stronę Portalu Podatkowego (www.portalpodatkowy.mf.gov.pl), na którym są dostępne formularze elektroniczne. Zeznanie można rozliczyć przy pomocy formularzy interaktywnych, jak i przy aplikacji e-Deklaracje Desktop.
Formularz interaktywny w każdym momencie wypełniania może zostać zapisany do pliku na dysk lokalnego komputera w celu dalszej edycji. Zaleca to samo ministerstwo, w celu zapobieżenia utracie danych np. w przypadku awarii komputera.
2. Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe
Podatnicy, którzy rozliczają się na formularzach PIT-37 i PIT-38, mogą skorzystać z usługi wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego.
Po wejściu w formularz odpowiadamy na dwa wstępne pytania: potwierdzające chęć rozliczenia przez internet i tego, czy robimy to indywidualnie, czy wspólnie z małżonkiem. Do uzupełnienia pozostają nam już dane uwierzytelniające podatnika. Kiedy zeznanie podatkowe będzie dotyczyło małżeństwa, analogicznie do uzupełnienia będą dwa okna.
W przypadku pozytywnego sprawdzenia podatnika system wyświetli na ekranie okno informujące o pobraniu wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego. W następnym kroku zostanie wyświetlone okno z pytaniami o załączniki, które podatnik chciałby dołączyć do składanego zeznania. Możliwe jest dołączenie na przykład ulgi na dzieci. Przy każdym z pytań do wyboru są dwie opcje: Tak lub Nie.
Po udzieleniu odpowiedzi pojawi się wstępnie wypełniony formularz PIT-37. Możemy potwierdzić go lub uzupełnić o ulgi, preferencje, czy 1 proc. na organizację pożytku publicznego.
Jeśli wszystko się zgadza, wystarczy wybrać rodzaj podpisu i kliknąć "wyślij". W tym miejscu należy podać adres e-mail, na który przesłany zostanie "kod autoryzujący", który pozwala na odszukanie zeznania w systemie i pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru.
3. Jaki podpis
Warto pamiętać o tym, że wstępnie wypełnione zeznanie można autoryzować profilem zaufanym ePUAP, kwotą przychodu za 2015 rok lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Oczywiście podatnicy, którzy rozliczają się on-line, jak co roku mogą korzystać z aplikacji e-Deklaracje Desktop, która również umożliwia osobom fizycznym składanie formularzy elektronicznych bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Do składania deklaracji za pomocą interaktywnych formularzy PDF wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny.
4. Ile błędów
Warto pamiętać, że po przekroczeniu limitu pięciu błędnych prób uwierzytelniania rozliczenia nastąpi automatyczna blokada dostępu do usługi. W tej sytuacji nadal będzie można rozliczyć się za pomocą systemu e-Deklaracje lub papierowo.
Jeśli zdecydujemy się na tradycyjne rozwiązanie, to deklarację możemy wysłać pocztą lub osobiście dostarczyć dokument do urzędu skarbowego.
5. Do kiedy
To już ostatni dzwonek na złożenie zeznania za 2016 rok. W tym roku można je składać do 2 maja, do końca dnia. Potwierdzeniem rozliczenia się przez internet jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru - tak samo jak w przypadku e-Deklaracji.
To dowód poprawnego złożenia zeznania elektronicznego.
Autor: mb/ms / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock