Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podał, że podróżnym wypłacono do tej pory 223 miliony złotych za imprezy turystyczne, które odwołano z powodu pandemii COVID-19. Rozpatrywanie wniosków ma się zakończyć 22 marca.
Z danych UFG wynika, że wnioski o zwrot złożyło ogółem 298 przedsiębiorców i ponad 111 tys. osób, które zawarły z organizatorem umowę o udział w imprezie turystycznej.
- W tej chwili wypłacane są ostatnie środki i wysyłane powiadomienia na konta podróżnych, których wnioski nie połączyły się z wnioskami przedsiębiorców turystycznych - wskazał rzecznik prasowy UFG Damian Ziąber. Dodał, że podróżni będą mieli dwa tygodnie na poprawienie swoich wniosków lub kontakt z przedsiębiorcą turystycznym i wyjaśnienie wątpliwości. - Ostatnim dniem rozpatrywania wniosków będzie 22 marca - podał.
Do tej pory kilkuset tysiącom turystów zwrócono z Funduszu ponad 223 mln zł. UFG szacuje, że łączna kwota wypłacona tytułem zwrotu środków nie przekroczy 230 mln zł, z puli 300 mln zł, którymi dysponuje Turystyczny Fundusz Zwrotów.
Koronawirus a odwołane wycieczki
Jak wyjaśnił rzecznik, w przypadku części wniosków wciąż występują rozbieżności między tym, co podali podróżni, a informacjami przekazanymi przez przedsiębiorców turystycznych. W takich przypadkach wnioski obydwóch stron umowy o imprezę turystyczną nie mogą się połączyć.
- Takie połączenie jest bezwzględnym wymogiem ustawowym umożliwiającym Funduszowi wykonanie zwrotu środków na rachunek wskazany przez podróżnego. To dlatego 5 marca Fundusz wysłał do przedsiębiorców turystycznych oraz podróżnych 23 tysiące powiadomień dotyczących konieczności wykonania odpowiednich czynności ze złożonym wnioskiem - zaznaczył.
UFG zachęca wszystkie osoby, które nie otrzymały zwrotu wpłaconych środków do zapoznania się z treścią wysłanych powiadomień. Są one dostępne po zalogowaniu się na uprzednio założone konto użytkownika w Portalu TFG. Fundusz wyjaśnił, że brak podjęcia działań przez podróżnego albo przedsiębiorcę turystycznego, w terminie 14 dni od wysłania powiadomienia skutkować będzie pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, a tym samym brakiem możliwości otrzymania zwrotu środków.
Wprowadzony we wrześniu 2020 roku tzw. druga tarcza turystyczna wprowadziła kilka rozwiązań mających pomóc branży turystycznej w czasie pandemii COVID-19. Jednym z nich jest Turystyczny Fundusz Zwrotów przy Ubezpieczonym Funduszu Gwarancyjnym, z którego wypłacane są turystom pieniądze za odwołane przez pandemię wycieczki.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock