Czy mogę reklamować towar kupiony w obniżonej cenie? Co zrobić, jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na metce? Jak zrezygnować z zakupów w zagranicznym sklepie internetowym? Przed czarnym piątkiem UOKiK oraz Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowały porady dla kupujących na wyprzedażach i promocjach.
Czarny piątek (ang. Black Friday) to amerykańska tradycja. Obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i właśnie od niego rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty. Możemy spodziewać się promocji głównie w sklepach z elektroniką oraz odzieżowych.
W tym roku czarny piątek przypada 25 listopada. I jak przypomina w komunikacie UOKiK, kupując podczas wyprzedaży i promocji, konsumenci mają takie same prawa jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej.
Prawa konsumentów
Po pierwsze, konsumenci mają prawo do prawdziwej informacji o wysokości obniżki. "Organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa" - wskazuje UOKiK.
Jednocześnie Urząd zaleca pytanie, sprawdzanie (np. w internecie), ile zniżki oferuje sprzedawca oferuje, a następnie ocenę, czy promocja jest naprawdę atrakcyjna.
Po drugie, konsumenci mają prawo do zakupu towaru w korzystniejszej cenie. "Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie" - podkreślono w komunikacie.
Należy również pamiętać, że zgodnie z obowiązującym prawem możemy dokonać zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że w tym celu przekażemy sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
"Powinien on oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady" - wyjaśnia UOKiK.
Konsument może również zareklamować u sprzedawcy wadliwy towar pochodzący z promocji. Czas na reklamację upływa po dwóch latach. W tym czasie, jeżeli towar jest wadliwy, można zażądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna - odstąpić od umowy. W tym celu konsument może skorzystać z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.
W przypadku kiedy szukamy ofert za granicą UOKiK wskazuje, że należy sprawdzić, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.
Bezpłatna pomoc
W razie wątpliwości Urząd zachęca także do skorzystania z bezpłatnej pomocy dla konsumentów. Możemy zrobić to na dwa sposoby: dzwoniąc na specjalną infolinię lub wysyłając na wiadomość na adres porady@dlakonsumentow.pl.
Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy konsumenci mogą szukać w Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do ECC-Net.
Zobacz rozmowę o Czarnym Piątku. W programie "Otwarcie dnia" w TVN24 BiS gościły Dorota Malesa oraz Magda Jagnicka (22.11.2016):
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock