Cyber Monday, czyli cyfrowy poniedziałek to kolejny po Black Friday dzień zakupowego szaleństwa. Tym razem jednak chodzi o zakupy w internecie. E-sklepy oferują tego dnia towar po obniżonej cenie. Sprawdź, kiedy wypada Cyber Monday w 2019 roku.
Cyber Monday pod bardzo wieloma względami podobny jest do Black Friday (czarnego piątku). Dotyczy jednak głównie sklepów internetowych, które organizują potężne wyprzedaże. Jest to więc nie lada gratka dla miłośników okazji bowiem można wówczas kupić w sieci produkty w cenach obniżonych nawet o kilkadziesiąt procent.
Cyfrowy poniedziałek, zwany inaczej cyberponiedziałkiem lub cybernetycznym poniedziałkiem narodził się w USA w 2005 roku wraz z dynamicznym rozwojem internetu. Termin ten zaproponowała narodowa federacja sprzedawców detalicznych tak, aby sukces tradycyjnych sklepów odtworzyć w sieci.
Kiedy wypada Cyber Monday?
Cyber Monday wypada zawsze w pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. W tym roku będzie to 2 grudnia. Zarówno Cyber Monday jak i poprzedzający go Black Friday zyskują coraz większą popularność w Europie, także w Polsce.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów co roku apeluje, aby z okazji cyfrowego poniedziałku zachować ostrożność przy poszukiwaniu okazji.
Należy pamiętać, że gdy kupujemy przez internet mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie. Jeżeli produkt ma wadę, możemy zwrócić się do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.
Towar zakupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musimy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możemy również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem. Jeżeli nie zostaliśmy poinformowani o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje.
Warto pamiętać, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Jeżeli ślady użytkowania są, sklep może pomniejszyć wartość zwrotu. UOKiK zwraca uwagę, że sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu. Nie wszystkie towary podlegają jednak zwrotowi. Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy). Koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.
Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock