Spółka Centralny Port Komunikacyjny w ciągu pięciu lat wydała na marketing łącznie 27,6 miliona złotych netto. Największą część przeznaczono na reklamy w gazetach. Dużą część stanowiły też wydatki na wydarzenia w plenerze, wśród których dominowały pikniki. Tak wynika z informacji przekazanych przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Macieja Laska.
Interpelację do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wydatków marketingowych skierowała Paulina Matysiak z partii Razem. "O ile jestem zdania, że dokończenie projektu CPK jest potrzebne i przysłuży się rozwojowi kraju, tak podzielam pojawiające się wątpliwości odnośnie do strategii marketingowej Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. (spółka CPK) odpowiedzialnej za inwestycję, która była realizowana w ostatnich latach" - napisała posłanka.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy ustawy z 2018 roku do przygotowania i realizacji inwestycji pod tą samą nazwą. Centralny Port Komunikacyjny jest planowanym węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Nadzór właścicielski nad spółką sprawuje pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, którym obecnie jest Maciej Lasek. W czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości tę funkcję pełnił Marcin Horała.
Matysiak zapytała, jakie były szczegółowe wydatki marketingowe oraz PR-owe spółki CPK w latach 2018-2023.
Wydatki marketingowe CPK
Z informacji przekazanych przez wiceministra funduszy i polityki regionalnej przez Macieja Laska wynika, że wydatki marketingowe spółki CPK w latach 2019-2023 wyniosły łącznie 27,6 mln zł. Stanowiło to około 1 proc. całości poniesionych wydatków w powyższym okresie przez spółkę.
Najwięcej, bo blisko 14,2 mln zł wydano na ten cel w 2023 roku, co stanowiło 0,7 proc. całości wydatków. Dla porównania w 2022 roku wydatki marketingowe wyniosły nieco ponad 7,4 mln zł (1,5 proc.), w 2021 roku - około 2,4 mln zł (1,5 proc.), w 2020 roku - 2,3 mln zł (3,7 proc.), w 2019 roku - blisko 1,3 mln zł (5 proc.).
Ze szczegółowych danych wynika, że największą część wydatków marketingowych przeznaczono na reklamy w gazetach (media lokalne i ogólnopolskie, w tym publikacje w prasie internetowej). Chodzi o kwotę ponad 4,6 mln zł netto.
Ponadto blisko 3 mln zł netto wydano na promocję w mediach zagranicznych, nieco ponad 2,9 mln zł na reklamy w internecie oraz 2,2 mln zł na reklamy w telewizji.
Sporą część stanowiły też wydatki na wydarzenia w plenerze. Łącznie było to blisko 1,7 mln zł. Pełnomocnik rządu ds. CPK podał przy tym listę takich wydarzeń w poszczególnych latach. W 2022 roku na liście znalazły się wyłącznie pikniki, m.in. pikniki #Kierunek CPK w Krokowej i Bolszewie, na każdy z nich przeznaczono po blisko 126,6 tys. zł. Wśród wydarzeń w plenerze w ubiegłym roku pojawił się m.in. Mistrzowski Start z CPK w Teresinie, na który wydano prawie 239,8 tys. zł. Udział i stoisko podczas Air Show 2023 w Radomiu kosztowało ponad 117,1 tys. zł.
Dodatkowo z odpowiedzi na interpelację wynika, że spółka CPK przeznaczyła nieco ponad 2 mln zł netto na marketing outdoorowy.
Co z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Ostateczne losy Centralnego Portu Komunikacyjnego na razie nie są znane. Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek w lutym br. zapowiadał, że audyt dotyczący budowy portu lotniczego i kolei dużych prędkości ma być gotowy w połowie tego roku. Wyniki audytu mają zostać przekazane rządowi, który ma podjąć ostateczną decyzję w sprawie portu lotniczego oraz linii kolejowych.
W ostatnich tygodniach unieważniono przetarg na audyt dotyczący weryfikacji i oceny harmonogramów inwestycji dla części lotniskowej oraz kolejowej, a także przetarg na audyt dotyczący zatrudnienia i wynagrodzeń. Łącznie ogłoszono osiem przetargów na audyt CPK.
Źródło: tvn24.pl