Zbliża się szał wyprzedaży - w najbliższy piątek wypada Black Friday, a zaraz po nim Cyber Monday. Niektóre sklepy już organizują promocje w ramach tak zwanego Black Week. Podczas zakupowego szaleństwa warto jednak zachować czujność i ostrożność - zwraca uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
- Z naszego doświadczenia wynika, że tzw. superokazje oznaczają zazwyczaj dla konsumentów wiele haczyków i pułapek, bo to nie konsument łowi okazje, ale raczej wpada w sidła tych co je organizują - powiedziała rzecznik prasowa UOKiK Małgorzat Cieloch.
Brak jasnych informacji
Dodała, że "średnio podczas promocji, różnego rodzaju wyprzedaży czy super okazji notujemy około 10 proc. nieprawidłowości". - Dotyczą one głównie obowiązku informacyjnego - wyjaśniła. Według rzeczniczki, konsument nie do końca wie, jaki asortyment jest sprzedawany okazyjnie, problemem często bywa również termin obowiązywania super oferty. - Najdotkliwszą uciążliwością dla kupujących są oczywiście błędnie podane ceny, czyli brak jasnej informacji, o ile taniej kupujemy - powiedziała. - Sporadycznie zdarzają się informacje wprowadzające w błąd, co do naszych praw. Na przykład wiele lat temu królowały informacje, że kupując coś taniej mamy np. ograniczone prawo do reklamacji. Stwierdzenie jest nieprawdą, na szczęście spotykamy się z takimi przypadkami sporadycznie - mówiła.
Ograniczenie dobrych praktyk
Jak wskazała Cieloch, częściej natomiast zdarzają się sytuacje ograniczenia dobrych praktyk przez sprzedawcę właśnie podczas trwania specjalnych okazji. Np. sklep, który daje konsumentowi zazwyczaj 30 dni na zwrot towaru – na tzw. "rozmyślenie się" i jest to dobrą praktyką, skraca ten czas. - Podczas specjalnych okazji ta dobra praktyka może zostać ograniczona i to jest działanie zgodne z prawem, o ile konsument został poinformowany o tym fakcie - zaznaczyła. - Przed tegorocznymi wyprzedażami z okazji Black Friday sugerujemy zwracanie uwagi na informacje dotyczące obniżek, w szczególności warunków promocji - podkreśliła rzecznik UOKiK. - Zachowanie zdrowego rozsądku i umiar też będą pożądanymi cechami - wskazała. Radzi też, aby porównywać oferty, a jeśli wystąpią nieprawidłowości zgłaszać je do inspekcji handlowej. Z danych Urzędu wynika, że w ramach ubiegłorocznych wyprzedaży tzw. Black Friday skarg nie było dużo. A te które były, głównie dotyczyły zawyżania cen przed po to, aby w dniu promocji obniżyć je do ceny wyjściowej lub minimalnie niższej.
Autor: mp / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock