Mimo spadku przychodów, Grupie TVN udało się w III kw. 2011 r. odnotować zysk - wynika z raportu finansowego spółki. Jak podano, zysk to efekt znaczących oszczędności oraz sukcesu programowego, natomiast spadek przychodów wiąże się z osłabieniem rynku reklamowego.
Jak podała spółka w komunikacie, w trzecim kwartale raportowane przychody Grupy spadły o 25 milionów zł rok do roku, do poziomu 311 milionów zł w III kwartale, głównie na skutek wpływu nadal osłabionego rynku reklamy telewizyjnej, pomimo świetnych wyników oglądalności kanałów TVN na otwarciu sezonu jesiennego. Raportowane przychody za 9 miesięcy wyniosły 1 128 milionów zł, tj. o 5 proc. mniej niż w tym samym okresie 2011 roku.
Mimo to spółka zarobiła. Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 49 milionów zł a powiększony o dodatkowe 8 milionów zł z działalności zaniechanej wyniósł w sumie 57 milionów zł. Z kolei zysk netto przypadający akcjonariuszom TVN S.A. to w II kwartale 62 miliony zł.
Trzy segmenty
Przychody segmentu TV w trzecim kwartale obniżyły się o 23 miliony zł rok do roku i wyniosły 304 miliony zł. Ten spadek o 7 proc. jest wynikiem niższych przychodów ze sprzedaży spotów reklamowych i sponsoringu, częściowo zrekompensowanych przez wyższe opłaty za kanały tematyczne - podała spółka.
Przychody z płatnej telewizji (platforma "n") wzrosły o 34 miliony zł, czyli 18 proc. rok do roku, i wyniosły 219 milionów zł w III kwartale. Głównymi czynnikami wzrostu była baza abonencka na poziomie 991 tysięcy, wyższa o 16 proc. rok do roku. W konsekwencji, przychody płatnej telewizji wyniosły w ciągu trzech kwartałów 2012 roku 638 milionów zł, co stanowi wzrost o 97 milionów zł lub 18 proc. rok do roku.
Z kolei przychody segmentu online spadły o 6 milionów zł rok do roku tj. o 10 proc., osiągając 58 milionów zł w III kwartale. Spadek ten wynika głównie z osłabienia rynku reklamy internetowej. W rezultacie, przychody segmentu Online za okres trzech kwartałów 2012 roku zmniejszyły się o 6 proc., do poziomu 183 milionów zł.
Oszczędności i sukces programowy
- Zarząd Grupy TVN niezwłocznie i zdecydowanie zareagował na osłabienie rynku reklamowego i zrealizował znaczące oszczędności, które z nadwyżką przekroczyły spadek przychodów w III kwartale przynosząc wzrost raportowanego EBITDA o 5 proc. - skomentował ogłoszone dziś wyniki Prezes Grupy TVN Markus Tellenbach.
Dodał, że Grupa spodziewa się, iż warunki na rynku reklamowym w IV kwartale będą zbliżone do tych z III kwartału, zgodnie z oczekiwaniami przedstawionymi trzy miesiące temu. - Zarząd podtrzymuje zobowiązanie do zminimalizowania ich wpływu na całoroczny poziom EBITDA dzięki dalszym oszczędnościom w czwartym kwartale - poinformował.
Tellenbach podkreślił, że wyniki oglądalności są bardzo pozytywne. – Mieliśmy rewelacyjne otwarcie sezonu jesiennego przez główny kanał we wrześniu, a w październiku nastąpiła dalsza ich poprawa. Jednocześnie obserwujemy dalszy wzrost naszych kanałów tematycznych i wyników TVN Player’a, które w coraz większym stopniu przyczyniają się do podtrzymania wiodącej pozycji TVN - mówił.
- Na koniec chciałbym z przyjemnością poinformować o udanym zamknięciu transakcji z Ringier Axel Springer dotyczącej sprzedaży pakietu 75 proc. udziałów w Grupie Onet. Podtrzymujemy naszą wcześniejszą deklarację wykorzystania przychodów z tej transakcji do zmniejszenia zadłużenia spółki - powiedział prezes Grupy TVN.
Autor: MON//bgr / Źródło: TVN
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24