E-mail będzie traktowany tak samo jak tradycyjny list. Od poniedziałku urzędnicy muszą odpowiadać na wysłane do nich drogą elektroniczną wiadomości. - Ta zmiana wymusi na urzędnikach nową mentalność. Dokument elektroniczny zrówna się papierowemu - zapewnia szef MAC Rafał Trzaskowski, mówiąc o noweli ustawy informatyzacji, która właśnie weszła w życie.
- Wreszcie będzie tak, że jeśli obywatel zainicjuje korespondencję z urzędem drogą elektroniczną, to urząd będzie miał obowiązek również taką drogą mu odpowiadać. Równie ważne jest to, że skany dokumentów będą wreszcie jednoznacznie uznawane za dokumenty, choć trzeba je będzie elektronicznie uwierzytelnić profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym. Teraz każdy będzie mógł się drogą elektroniczną kontaktować z urzędem za pośrednictwem skrzynki podawczej, którą każdy urząd będzie miał obowiązek udostępnić na ePUAP-ie - mówi Trzaskowski.
Nowe prawo
Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli obywatel rozpocznie korespondencję z urzędem drogą elektroniczną, urząd będzie musiał korespondować z nim przez internet. Taka korespondencja powinna być podpisana profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym - nie może być wysłana zwykłym mailem. Podpisanie korespondencji profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym jest ważne, gdyż chodzi tu m.in. o istotne dla pewności w obiegu prawnym przepisy dotyczące skutecznego doręczenia korespondencji, czyli momentu, w którym można uznać, że pismo zostało doręczone. W przypadku korespondencji papierowej przepisy określają, że skuteczne doręczenie następuje po dwóch doręczonych awizach i po upływie 14 dni (nazywa się to „fikcją doręczeń” - red.). Ustawa wprowadza analogiczny przepis w sprawie korespondencji przekazywanej drogą elektroniczną.
Co jeszcze się zmieni?
- Dodatkowo nowe przepisy nakładają na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie - dziś skrzynki bywają różne, nie ma gwarancji, że przyjmą każde pismo podpisane cyfrowo - dodaje Trzaskowski. Nowelizacja rozszerza też liczbę miejsc, gdzie będzie można potwierdzić profil zaufany, który umożliwia korzystanie z elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
- Do tej pory taki profil można było potwierdzić np. w urzędzie skarbowym lub wojewódzkim, ta lista będzie się teraz rozszerzać m.in. o placówki Poczty Polskiej i banki. Chodzi o to, by każdy miał w zasięgu ręki miejsce, gdzie będzie mógł założyć ten profil. Myślę również o tym, by urząd zachęcał do założenia profilu zaufanego przy takich czynnościach jak wymiana dowodu czy prawa jazdy - podkreślił Trzaskowski.
Wspólny system
Założony profil zaufany będzie miał ważność trzy lata. - W Unii Europejskiej trwają prace nad rozporządzeniem o identyfikacji elektronicznej. Dążymy do tego, by państwa członkowskie wzajemnie rozpoznawały swoje systemy, by np. Szwed mógł użyć swojego e-identyfikatora w Polsce. Prace nad nowym prawem UE wciąż trwają i może się tak zdarzyć, że Profil Zaufany będzie wymagał modyfikacji. Dlatego woleliśmy przyjąć te trzy lata - wyjaśnia Trzaskowski.
Autor: rf/msz//bgr / Źródło: PAP