Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o prawach konsumentów - o tym, że obowiązują one także przy okazji świątecznych zakupów. ECK służy też pomocą przy ich dochodzeniu.
Towar kupiony przez internet możemy zwrócić w ciągu minimum 7 dni bez podania przyczyny, a wadliwy towar można reklamować w ciągu dwóch lat od chwili zakupu - przypomina ECK.
- Konsumenci kupujący w krajach Unii Europejskiej mogą wszędzie jednakowo zareklamować wadliwy towar na podstawie niezgodności z umową, w ciągu nawet dwóch lat od chwili zakupu. Wystarczy przesłać pismo z reklamacją do sprzedawcy, najlepiej za potwierdzeniem odbioru, załączając dowód zakupu, opisując wadę i określając swoje żądania - poinformowało ECK w komunikacie.
Przedstawiciele ECK zwracają uwagę, że konsument może zażądać naprawy towaru, jego wymiany, a jeśli te dwie opcje są niemożliwe do spełnienia lub zbyt kosztowne - przysługuje mu zwrot pieniędzy. W razie trudności z wyegzekwowaniem swoich praw konsument może zwrócić się o pomoc do ECK.
Według Centrum, kupując prezenty przez internet mamy dodatkową ochronę – według ustawodawstwa UE mamy minimum 7 dni na odstąpienie od umowy (w Polsce jest to 10 dni, a w Niemczech 14 dni). Jak wyjaśnia instytucja, jest to uzasadnione tym, że kupując na odległość nie możemy dokładnie obejrzeć towaru przed sfinalizowaniem transakcji.
Na pomoc tej instytucji nie mogą liczyć osoby dokonujące zakupów w amerykańskich sklepach. "Ponadto nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy przy zakupach internetowych" - przestrzega ECK.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24