Przewozy Regionalne mogą zamknąć ten rok stratą w wysokości 115 mln zł - powiedziała we wtorek dziennikarzom prezes spółki Małgorzata Kuczewska-Łaska. W 2009 roku strata spółki sięgnęła 296,3 mln zł.
Kuczewska-Łaska przyznała, że osiągnięcie tego poziomu nie będzie łatwe, ponieważ przychody spółki będą niższe, niż planowano. Zapowiedziała też, że spółka przygotowuje się do wybrania doradcy, który przeprowadzi audyt i wyceni jej wartość. Ma on też pomóc w znalezieniu inwestora strategicznego.
- Mamy nadzieję, że inwestor pomoże się firmie rozwijać, a nie spłacać długi - wyjaśniła Kuczewska-Łaska.
Długi spłacają na raty
Prezes przypomniała, że rok temu Przewozy Regionalne miały zablokowane konta na zlecenie PKP Intercity, na pokrycie długów wobec tego przewoźnika. W listopadzie ub.r. zawarły z PKP Intercity ugodę określającą harmonogram spłaty zadłużenia. Przewozy Regionalne zobowiązały się wtedy do terminowego regulowania zobowiązań objętych ugodą, a PKP Intercity miało wycofać wszystkie pozwy przeciw samorządowej spółce i wnioski o wszczęcie postępowań komorniczych.
Spółka podpisała też podobne porozumienia z innymi swoimi wierzycielami, np. PKP Energetyka, PKP S.A. oraz ZUS. Prezes wyjaśniła, że teraz wobec tych wierzycieli Przewozy Regionalne mają w sumie ok. 120 mln zł długu i spłacają go na raty.
Oddadzą tabor w leasing?
O wiele większy dług, który może sięgnąć pod koniec roku 300 mln zł, spółka ma wobec zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki PKP PLK. - Wciąż rozmawiamy z PKP PLK i szukamy środków na spłatę tego zadłużenia - powiedziała Kuczewska-Łaska.
Wyjaśniła, że sposobem na spłatę zadłużenia wobec PKP PLK może być oddanie części taboru Przewozów Regionalnych w leasing zwrotny. Na razie zarząd spółki rozważa takie rozwiązanie. Władze firmy złożyły też pozwy wobec Skarbu Państwa, domagając się rekompensaty za realizację przewozów międzywojewódzkich - za lata 2004-2006 jest to kwota 355 mln zł, a za lata 2006-2008 to 323 mln zł. - Czekamy na wyznaczenie terminu, kiedy sprawa stanie na wokandzie - powiedziała prezes.
Przewozy Regionalne zostały wydzielone z Grupy PKP i przekazane samorządom 16 województw w grudniu 2008 r. Spółka wprowadziła do oferty międzywojewódzkie połączenia InterRegio wiosną 2009 r. Obecnie uruchamia ok. 3,1 tys. pociągów dziennie.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24