Kryzys kryzysem, a na szczytach nie widać zmian: Coca-Cola znów okazała się najcenniejszą marką świata. Po raz pierwszy w historii rankingu firmy Interbrand wartość wszystkich stu notowanych marek spadła - o 4,6 proc.
Coca-Cola na czele rankingu znajduje się od czasu jego powstania, czyli od 9 lat. Tym razem jej wartość wyceniono o 3 procent wyżej niż przed rokiem - na 68,73 miliardów dolarów. Światowy gigant na rynku napojów nie należy do rekordzistów wzrostu.
Najlepszy wynik pod tym względem uzyskało Google: jego wartość w ciągu roku wzrosła o równą 1/4 (25 proc.) do 31, 98 miliardów dolarów. To daje jednak internetowemu gigantowi z Mountain View dopiero siódmą pozycję, ale też awans z miejsca 10.
Czołówka bez zmian
Kolejność w ścisłej czołówce nie zmieniła się od ubiegłego roku, choć odnotowano i wzrosty, i spadki wyceny. Tuż za liderem ponownie uplasowała się marka IBM, wyceniona na 60,21 miliarda dolarów. Tu wzrost wartości okazał się niemal symboliczny - 2 proc.
Kolejny potentat - z miejsca trzeciego - wypadł jeszcze gorzej. Marka Microsoft w ciągu roku straciła 4 procent swej wartości. Wyceniono ją na 56,65 miliardów dol.
Jeszcze więcej stracił koncern General Electric, choć także zachował swoją pozycję (5.). Jego wycena 47,78 miliarda dolarów to o 10 procent mniej niż rok temu.
Miejsce szóste należy do pierwszej marki spoza USA: fińska Nokia z wyceną 34,86 mld dol. straciła 3 procent. Zyskał natomiast McDonald's. Specjalista od szybkiej kuchni jest wart 32,28 mld. dol., co pozwoliło mu utrzymać pozycję 6.
11 firm zza Odry
Najbliższy nam geograficznie niemiecki Mercedes-Benz, wyceniony na 23,87 mld dol. znalazł się na miejscu 12., co jednak oznacza spadek o jedną pozycję.
Oprócz niego w pierwszej setce jest jeszcze dziesięć niemieckich firm: BMW (samochody - 15.), SAP (informatyka - 27.), Siemens (wiele branż technicznych - 47.), Volkswagen (samochody - 55.), Adidas (sprzęt sportowy - 62.), Audi (samochody - 65.), Porsche (samochody - 74.), Allianz (finanse i ubezpieczenia - 81.), Nivea (kosmetyki - 86. ) oraz Puma (sprzęt sportowy - 97.)
Żadnej polskiej firmy, ani z któregoś z krajów Europy Środkowo-Wschodniej w zestawieniu nie znajdziemy.
Kryzys odbił się na branży finansowej
Warto zwrócić uwagę, że wiele znanych do niedawna marek wypadło całkowicie poza czołową setkę lub zanotowało radykalne spadki. Dotyczy to głównie sektora finansowego. Bank inwestycyjny Merrill Lynch, który przed rokiem znajdował się na pozycji 34, teraz zniknął z zestawienia całkowicie. Amerykański potentat ubezpieczeniowo-finansowy AIG przed rokiem figurował na miejscu 54., w tym roku nie ma go w ogóle. Szwajcarski bank UBS spadł z pozycji 41. na 72., przy spadku wartości marki o połowę.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu