- 89 mld euro wyniosły w ostatnim roku straty sieci handlowych spowodowane kradzieżami dokonywanymi przez klientów, pracowników, grupy przestępcze, a także przez błędy systemowe - wynika z V Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym obejmującego 43 kraje. To kwota większa o 6,6 proc. niż rok wcześniej i największa od 2009 roku. W Polsce straty z tego powodu szacowane są na nieco ponad miliard euro.
Raport opracowany na zamówienie firmy Checkpoint Systems, Inc. monitoruje koszty strat w światowym handlu w okresie od lipca 2010 roku do czerwca 2011. Wyniki raportu wskazują na ich wzrost, sięgający już 1,43 proc. obrotów, we wszystkich badanych krajach. Aż o 13,4 proc. do 38,5 mld euro wzrosły straty będące wynikiem kradzieży dokonywanych przez klientów i zorganizowane grupy przestępcze. Jest to w sumie 45,2 proc. strat. Nieuczciwi pracownicy w ujęciu globalnym są odpowiedzialni za 35 proc. strat, co stanowi ponad 31 mld euro.
Z powodu zeszłorocznego spowolnienia gospodarczego detaliści nie zwiększyli wydatków na wyposażenie antykradzieżowe w takim samym stopniu jak na inne działania zapobiegające stratom. Niestety, skutki tych decyzji są widoczne już dzisiaj kradzieże w sklepach
Polska i świat
Największy poziom strat odnotowano w Indiach (2,38 proc. wartości sprzedaży), Rosji (1,74 proc.) i Maroku (1,72 proc.), najmniejszy natomiast na Tajwanie (0,91 proc.), w Hong Kongu (0,95 proc.), Japonii i Austrii (w obu krajach po 1,04 proc.). Średnia europejska wynosi 1,39 proc.
Straty sieci handlowych w Polsce wyniosły w badanym okresie 1,41 proc. ich obrotów. To 20. miejsce na świecie i ósme w Europie. W sumie złodzieje z polskich sklepów wynieśli towar wart ponad miliard euro.
Klienci polskich sieci handlowych nadal są jednymi z najuczciwszych w Europie, odpowiadają bowiem za tylko 42,6 proc. strat sieci handlowych. To trzeci wynik na kontynencie, po Słowacji i Rosji. W zeszłorocznym zestawieniu, Polska zajmowała tę samą pozycję a liderem była również Słowacja. Jednocześnie zatrudnieni w sieciach handlowych w Polsce należą do czołówki wśród nielojalnych pracowników. 33,5 proc. całkowitych strat to wynik, który plasuje polskich pracowników na niechlubnym trzecim miejscu w Europie. Pierwsze dwa miejsca pod tym względem zajmują kolejno, Rosja i Słowacja.
Podobnie jak rok temu niepokojącym sygnałem dla zarządzających sieciami handlowymi w Polsce może być również stosunkowo duży udział nieumyślnych pomyłek wewnętrznych. W tej kategorii również znajdujemy się w czołówce kontynentu z nieco ponad 17-procentowym udziałem pomyłek w całkowitych stratach detalistów. Jeśli zaś chodzi o kradzieże ze strony nieuczciwych dostawców, zajmujemy siódmą pozycję.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24