Od 1 stycznia klienci banków nie powinni już mieć problemów z przeniesieniem konta. Od Nowego Roku zacznie bowiem obowiązywać rekomendacja Związku Banków Polskich ułatwiająca zmianę banku. Te jednak nie spodziewają się wielkich ucieczek klientów - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Wbrew powszechnym oczekiwaniom, nowa rekomendacja Związku Banków Polskich nie powinna wprowadzić dużych zmian na rynku kont osobistych. Dlaczego? Bo Polacy rzadko zmieniają bank.
Tymczasem zdecydowana większość banków, z którymi rozmawiał "Dziennik Gazeta Prawna", deklaruje, że będzie gotowa na 1 stycznia z wdrożeniem rekomendacji, której celem jest ułatwienie zmiany konta w banku. Przeniesienie konta ma być łatwiejsze, bo to bank wykona za nas większość pracy dzięki naszemu pełnomocnictwu. Część banków już teraz przygotowała ułatwienia dla klientów, przenoszących konto z innych banków. Działania takie podjął m.in. internetowy mBank, który we wprowadzeniu rekomendacji ZBP upatruje szansy na szybsze pozyskiwanie klientów dzięki agresywnej polityce cenowej.
Polacy rzadko zmieniają bank
Wprowadzenie tych udogodnień oczywiście wiązało się z kosztami dla banków. Chodzi o zmianę systemów informatycznych czy choćby szkolenia pracowników.
Konkurencja na rynku się zaostrza – w ostatnich dniach nowe oferty skierowane do klientów detalicznych zaprezentowały Fortis Bank i Meritum Bank, a rekomendacja powinna ten proces nasilić.
Przeszkodami mogą być mentalność klientów i nie dość precyzyjne zapisy rekomendacji. – Polacy zmieniają konto w sytuacji, kiedy nie dostaną np. kredytu w swoim banku, albo kiedy drastycznie zostaną podniesione opłaty – mówi jeden z bankowców. Zwraca on uwagę, że zgodnie z rekomendacją przeniesienie konta ma trwać siedem dni, co niektórzy klienci uznają jednak za zbyt długi okres. Na dodatek część banków może nie wprowadzić ułatwień przy zmianie kont, bo za niewdrożenie rekomendacji w terminie nie ma żadnych sankcji.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Źródło zdjęcia głównego: TVN24