Polski samolot Orlik znalazł się wśród faworytów wytypowanych do zakupu przez Indyjskie Siły Powietrzne. Indyjski minister obrony zwrócił się do 12 wybranych producentów samolotów z prośbą o przedstawienie szczegółowych ofert. Indie planują zakupić 75 samolotów treningowych do szkolenia podstawowego - donosi "The Hindu".
Polski samolot szkolno-treningowy, którego pełna nazwa brzmi PZL-130-TC-11 Orlik jest przeznaczony do szkolenia podstawowego i zaawansowanego pilotów. Jego produkcją zajmuje się EADS PZL "Warszawa-Okęcie". Orliki produkowane są już od ćwierć wieku.
Konkurenci Orlika
Poza polskim Orlikiem, w kręgu zainteresowania indyjskiego Ministerstwa Obrony znalazły się m.in. Tucano – samolot treningowy brazylijskiej firmy Embraer, PC-7 or PC-/9 - szwajcarskiego producenta samolotów Pilatus Aircraft, T-6 Texan - wyprodukowany przez jednego z największych koncernów zbrojeniowych świata amerykański Raytheon Company, M-311 - włoskiej firmy Finmeccanica, G-120TP - niemieckiego producenta, Grob Aircraft Company oraz KT-1, produkowanego przez Korea Aerospace Industries.
Impulsem zmian - katastrofa
Nowe maszyny mają usprawnić technicznie indyjskie wojsko, które dotychczas opierało się na wykorzystaniu samolotu treningowego Hindustan Piston Trainer-32 (HPT-32), rodzimej produkcji Hindustan Aeronautics Limited.
Impulsem do tych zmian była m.in. katastrofa tego samolotu, w której zginęło dwóch instruktorów. Odbywali oni lot szkoleniowy w ramach Akademii Sił Powietrznych (Air Force Academy) w Dundigal.
Producent, którego samoloty wybiorą Hindusi, będzie musiał dostarczyć pierwszych 12 maszyn w ciągu 24 miesięcy obowiązywania kontraktu. W kolejnych latach mają być stopniowo dostarczane następne maszyny.
Źródło: thehindu.com
Źródło zdjęcia głównego: TVN24