- General Motors chce zredukować liczbę miejsc pracy w zakładach Opla o około 10 tys. - poinformował wiceprezes amerykańskiego koncernu John Smith. Opel zatrudnia w Europie ok. 50 tys. osób.
Taka redukcja jest - według Smitha - potrzebna, żeby zapewnić Oplowi trwałą rentowność. Zmniejszenie zatrudnienia jest elementem planowanej obniżki kosztów stałych o 30 proc.
GM ostrzega związkowców Opla, by nie przeciwstawiali się restrukturyzacji, bez której nie da się uniknąć bankructwa.
Związkowcy szykują się do strajku
Organizacje pracownicze zatrudniających łącznie 25 tys. ludzi niemieckich fabryk Opla wezwały do przeprowadzenia w czwartek strajku ostrzegawczego. Ma to być protest przeciwko rezygnacji General Motors z uzgodnionej już wstępnie sprzedaży 55 proc. udziałów Opla konsorcjum kanadyjskiego producenta części samochodowych Magna i rosyjskiego banku państwowego Sbierbank.
Związkowcy obawiają się, że anulowane tej transakcji, od której rząd Niemiec uzależniał wsparcie Opla kwotą 4,5 mld euro, spowoduje redukcję potencjału produkcyjnego i tym samym zatrudnienia.
Według Smitha, plany GM dotyczące redukcji zatrudnienia w Oplu są niemal takie same, jak plany Magny.
Opel w Europie
Nie wiadomo jeszcze, jakie zakłady mają dotknąć planowane zwolnienia. Koncern zatrudnia w sumie 50 tys. osób w sześciu europejskich krajach.
W Niemczech koncern zatrudnia łącznie nieco ponad 25,5 tys. ludzi w czterech fabrykach. Najważniejsza z nich to macierzyste zakłady firmy w Ruesselsheim w Hesji, których załoga liczy 15,6 tys. osób. Wytwarza się tam między innymi nowy samochód klasy średniej Insignia. W Ruesselsheim znajduje się również międzynarodowe centrum projektowo-konstrukcyjne Opla. Resztę pracowników zatrudniają fabryki w Bochum, Kaiserslautern i Eisenach.
W Hiszpanii zakłady Opla w Saragossie z około 7,2 tys. pracowników produkują modele Corsa, Meriva i Combo.
W Wielkiej Brytanii ople wytwarzane są pod marką Vauxhall w zakładach w Ellesmere Port (modele Astra oraz Astra Van) i w Luton (mikrobusy Vivaro). Obie te fabryki zatrudniały w ubiegłym roku 4729 ludzi.
W Polce w Gliwicach około 3580 osób zajmuje się wytwarzaniem modeli Astra i Zafira.
W Belgii w fabryce w Antwerpii z około 2580 zatrudnionymi produkowany jest model Astra.
W Austrii w zakładach w Aspern z załogą 1700 ludzi powstają silniki, przede wszystkim dla niewielkich modeli kompaktowych.
Źródło: PAP, lex.pl