Nazywają się głupimi i kopiują popularną sieć amerykańskich kawiarni. "Dumb Starbucks", prowadzona przez popularnego komika, chce osiągnąć sukces korzystając ze sławy popularnej sieciówki - donosi BBC.
"Dumb Starbucks" to kawiarnia, która zbija kapitał parodiując popularną sieć sprzedającą kawę. Bardzo podobne jest logo firmy, kolorystyka oraz nazwy produktów. Różni je jedno słowo w nazwie: "dumb" (głupi).
Po powstaniu "głupiej" kawiarni pojawiły się spekulacje, że wykorzystanie towarów Starbucks to chwyt reklamowy. Zaprzeczył temu jednak "prawdziwy" Starbucks. "Śledzimy kolejne kroki i doceniamy humor, ale oni nie mogą używać naszej nazwy, która jest znakiem prawnie chronionym" - poinformował w oświadczeniu rzecznik Starbucksa.
Właściciel kawiarni-parodii "Dumb Starbucks" w Los Angeles w USA to kanadyjski komik Nathan Fielder - pisze BBC News. Fielder jest związany telewizją US Comedy Central.
(Nie) taka sama
W menu klienci znajdą kawy od "strasznych" do "gorzkich" oraz produkty o nazwie "głupia mrożona kawa" czy "głupia biała czekoladowa mocca". Napoje serwowane są w niemal identycznych białych kubkach, tyle że z dodanym słowem "głupi". Poinformował on o planach otwarcia kolejnej kawiarni w nowojorskim Brooklynie.
Enjoy our full menu of coffees and cold drinks pic.twitter.com/wPacrEEH9k
— Dumb Starbucks (@dumbstarbucks) luty 8, 2014
"Dumb Starbucks" ma także swoje profile na portalach społecznościowych, na których zgromadził kilkanaście tysięcy zwolenników. Odwiedziny w swojej kawiarni właściciel zapowiedział właśnie na Twitterze.
The owner of Dumb Starbucks will be making an in person announcement at our store (1802 Hillhurst Ave) today at 4pm. All are welcome!
— Dumb Starbucks (@dumbstarbucks) luty 10, 2014
Eksperci zauważają, że wykorzystywanie w ten sposób znaków prawdziwego Starbucksa może prowadzić do działań prawnych z jego strony. Właściciel odpiera zarzuty i w oświadczeniu dostępnym przy kasie pisze, że ich sklep jest chroniony "prawem parodii". "Dodając słowo głupi, drwimy ze Sturbucksa, co pozwala korzystać nam z ich znaków towarowych w ramach prawa określanego jako »fair use«. W świetle prawa nasza kawiarnia jest galerią sztuki, a kawa to dzieło sztuki. Reszta to zmartwienie naszych prawników" - głosi oświadczenie.
Autor: mn / Źródło: BBC News