Za ponad 458 mln dolarów Alibaba Group kupiła 15 proc. akcji firmy Beijing Shiji Information Technology. To pierwsza inwestycja chińskiego giganta po tym, jak zadebiutował na amerykańskiej giełdzie.
Beijing Shiji Information Technology zajmuje się m.in. dostarczaniem systemów zarządzania do hoteli, które pozwalają np. kontrolować rezerwacje pokoi, zakupów i zapasów. W niedzielę spółka Alibaba Group poinformowała, że nabyła 15 proc. akcji tej firmy. Wartość transakcji to 458,6 mln dolarów.
Debiut na giełdzie
Przed tygodniem spółka Alibaba zadebiutowała na nowojorskiej giełdzie. Zaraz po debiucie cena za akcję poszybowała w okolice 100 dolarów (przy początkowej wartości oferty na poziomie 68 dolarów), podbijając wycenę do 244 mld dolarów. To więcej niż debiuty takich ikon jak Walt Disney i Coca-Cola i blisko wartości giganta Wal-Mart. Wartość spółki w oparciu o ofertę IPO kształtowała się na poziomie 167,7 mld dolarów więcej niż w przypadku eBay, Twittera i LinkedIn łącznie.
Odpowiednik Amazona?
Alibaba to niemal nieznana w Ameryce firma, która podbiła chiński rynek. Tam jest odpowiedzialna za 80 proc. sprzedaży online. W ostatnich 12 miesiącach spółka zarobiła 3,7 mld dolarów. W porównaniu z poprzednim okresem rozliczeniowym to imponujący wzrost. Serwis to chiński odpowiednik Amazona i eBaya. Z jego pomocą można kupić niemal wszystko - od ubrań przez elektronikę po samoloty. Nie sprzedaje jednak towarów bezpośrednio jak Amazon, ale działa bardziej na zasadzie bazaru, zarówno w relacji B2B (business to business), jak i B2C (bisuness to consumer). Alibaba opiera działalność na tworzeniu platform e-handlowych, na których użytkownicy mogą sprzedawać własne produkty.
Autor: msz//km / Źródło: Business Insider, TVN24bis.pl