Po piątkowym debiucie na amerykańskiej giełdzie i zebraniu z pierwszej oferty publicznej 21,8 mld dolarów, Alibaba stał się jedną z najbardziej wartościowych firm technologicznych na świecie.
Oto 11 rzeczy, które musisz wiedzieć o chińskim gigancie:
1. Dominacja. Alibaba Group jest największą firmą z branży e-handlu w Chinach. Kontroluje 80 proc. tamtejszego rynku. Jej trzy główne strony - Taobao, Tmall i Alibaba.com - mają setki milionów użytkowników. Alibaba obsługuje więcej przedsiębiorstw, niż jakakolwiek inna firma e-commerce na świecie. Przychody firmy w 2013 roku wyniosły 5,7 mld dolarów.
2. Działalność. Alibaba opiera działalność na tworzeniu platform e-handlowych, na których użytkownicy mogą sprzedawać własne produkty. Nie sprzedaje jednak towarów bezpośrednio jak Amazon, ale działa bardziej na zasadzie bazaru, zarówno w relacji B2B (business to business) jak i B2C (business to consumer).
3. Transakcje. Alibaba jest najpopularniejszym miejscem do zakupów online, a Chiny to najszybciej rosnący rynek handlu internetowego. Transakcje wykonane na stronach Alibaby wyniosły w ub. roku 248 mld dolarów, więcej niż eBaya i Amazona razem wziętych.
4. Asortyment. Taobao to największa platforma Alibaby do robienia zakupów. Jest domem dla ok. siedmiu milionów sklepów sprzedających niemal wszystko: od ubrań przez elektronikę po samoloty. Wśród najdziwniejszych rzeczy dostępnych w serwisie znalazły się m.in. pojazd opancerzony z armatką wodną, ciężarna krowa rasy holsztyno-fryzyjskiej czy łódź do grillowania w kształcie pączka. Użytkownicy korzystają z zakupowych platform za darmo, ale sprzedający mogą płacić za reklamy, aby wyróżnić się z tłumu.
5. Inne usługi. Alibaba świadczy też usługi finansowe. Dzięki aplikacji Alipay można kupić bilety do teatru, płacić za taksówki oraz inwestować w fundusz zwany Yu'e Bao. Zebrał on już 87 mld dolarów. Alibaba ma również internetową agencję podróży Byecity.com.
6. Inwestycje. W czerwcu Alibaba kupiła od firmy deweloperskiej Hui Evergrande Real Estate za 1,2 mld juanów (192 mln dolarów) udziały w Guangzhou Evergrande - najpopularnejszej piłkarskiej drużynie w Państwie Środka. Transakcja została zawarta w ciągu 15 minut, kiedy prezesi obu firm spotkali się na drinka.
W marcu Chińczycy poinformowali o zainwestowaniu 692 mln dolarów w Inime Retail, firmy posiadającej domy towarowe i supermarkety. W maju koncern kupił 10 proc udziałów w Singapore Post, aby rozwinąć swoją logistykę w Azji Południowo-Wschodniej.
7. Lider. Jack Ma, założyciel Alibaby to także jej duchowy przywódca. Kiedy firma potrzebuje innowacji, ten były nauczyciel angielskiego wraca do swojego starego mieszkania, żeby poszukać inspiracji. Ma ustąpił ze stanowiska szefa firmy, ale struktura korporacyjna koncernu pozwoliła mu na zachowanie kontroli po debiucie w spółki na giełdzie w Nowym Jorku.
8. Majątek. Jack Ma posiada ok. 9 proc udziałów w Alibabie, co z majątkiem wartym ponad 10 mld dolarów czyni go jednym z najbogatszych ludzi w Chinach.
9. Filozofia. Jack Ma, w liście dołączonym do prospektu emisyjnego, ostrzega przed bezwzględnością rynków kapitałowych i obiecuje, że firma pozostanie wierna swoim zasadom i zawsze będzie stawiała klientów wyżej od akcjonariuszy.
10. Wyzwania. Świat idzie w kierunku mobilności, więc Alibaba chce być konkurencyjna na ogromnym chińskim rynku użytkowników smartfonów. Największym rywalem Alibaby jest Tencent, czyli Facebook, Amazon i Twitter w jednym. Ma ponad miliard użytkowników i pod względem osiąganych zysków jest piątą na świecie firmą internetową (po Google, Amazonie, eBayu i Facebooku). Oferuje kilkanaście usług, w tym serwis społecznościowy, e-handel, gry on-line oraz przechowywanie danych w chmurze. Wartość Tencenta to ok. 148 mld dolarów.
10. Podróbki. Wiele marek twierdzi, że strony Alibaby - szczególnie Taobao - są pełne podróbek. Alibaba twierdzi, że rocznie wydaje miliony dolarów na walkę z tym procederem.
Autor: ToL//km / Źródło: Wall Street Journal
Źródło zdjęcia głównego: EPA