Aż dziesięć biur podróży ukarał po wakacjach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rekordowa kara - dla biura podróży Triada - przekroczyła 4 mln złotych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po tegorocznych wakacjach ukarał 10 biur, w tym małe: Api Travel, Biuro Turystyczne Lena, Biuro Turystyczne ZNP Logostour, Biuro Podróży Tęcza, Pegas Touristik, Sports-Tourist, Selectours & Telemac.
Ukarane zostało też duże biuro turystyczne Triada, która na podstawie decyzji prezes UOKiK powinna zapłacić aż 4 231 179 zł.
Ukarani mogą się od decyzji UOKiK odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Triada juz zapowiedziała taki krok. Jak mówi dyrektor ds finansów tej firmy Jacek Dąbrowski, wymierzona przez UOKiK kara jest niewspółmiernie wysoka, a zarzucane jego spółce zachowania były też stosowane przez innych touroperatorów obecnych na rynku.
Za złe umowy
Jak pisze UOKiK w komunikacie, zarzuty stawiane przedsiębiorcom dotyczą przede wszystkim stosowania w umowach klauzul niezgodnych z prawem oraz naruszania przepisów ustawy o usługach turystycznych.
UOKiK wyjaśnia: zgodnie z ustawą koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę - biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę.
Triada natomiast nie wywiązywała się z tych obowiązków - ocenił Urząd. Biuro nie pokazywało klientom żadnych dokumentów, na podstawie których żądało dopłat. Tłumaczyło tylko, że koszt wycieczki wzrasta z winy przewoźnika lotniczego.
Nieco się poprawili
Jak informuje UOKiK, jeszcze w trakcie postępowania Triada zmieniła inną zakwestionowaną przez Urząd praktykę. "W umowach konsumenci mogą już dzisiaj znaleźć godzinę wyjazdu i powrotu z imprezy turystycznej. Obowiązek podawania tych informacji nakłada ustawa o usługach turystycznych" - czytamy w komunikacie
Urząd przypomina, że o wszelkich nieprawidłowościach napotkanych w trakcie imprezy turystycznej powinniśmy niezwłocznie poinformować rezydenta, pilota lub innego przedstawiciela biura podróży. Zgodnie z prawem, jeżeli impreza została zorganizowana w sposób odbiegający od ustalonego w umowie, możemy po jej zakończeniu złożyć reklamację u organizatora turystyki. Jeżeli nie ustosunkuje się on do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a w wypadku zgłoszenia jej dopiero po zakończeniu imprezy turystycznej - w terminie 30 dni od złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.
Źródło: RMF FM, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES